Uravstemningen i KS er nå avsluttet

KS logo
Uravstemningen i tariffområde KS varer frem til 15. oktober.

Her kunne medlemmer i KS-området stemme over tariffoppgjøret 2020. Uravstemningen er nå avsluttet.

Publisert 30.09.2020

Oppdatering 15. oktober klokken 16.01:

Uravstemningen i KS ble avsluttet torsdag 15. oktober klokken 16.00. Resultatet skal nå behandles av sentralstyret i Utdanningsforbundet. Resultatet av avstemningen offentliggjøres etter at KS er varslet den 19. oktober.

Under finner du den informasjonen som ble lagt ut da uravstemningen åpnet.

Her er uravstemningsdokumentet

Her kan du lese spørsmål og svar om oppgjøret

HER GÅR DU INN FOR Å STEMME NB! Du vil da havne på en Unio-side. Du skal likevel benytte brukernavnet og passordet som du har fått tilsendt fra Utdanningsforbundet.

Digital uravstemning

Uravstemningen for medlemmene i KS-området skal gjennomføres digitalt. Nå er det du som medlem som skal være med å bestemme om resultatet skal godtas eller forkastes.

Sett deg godt inn i uravstemningsdokumentet. Ta gjerne kontakt med klubbleder og andre medlemmer på arbeidsplassen for å drøfte resultatet før du avgir stemme.

Uravstemning er en del av tariffoppgjøret og fagforeningsdemokratiet. Resultatet er bindende dersom flertallet av medlemmene i tariffområdet (om lag 47.500) har stemt ja eller nei til forslaget. Resultatet er også bindende hvis 2/3 av medlemmene innen tariffområdet har deltatt i uravstemningen. Med lav deltakelse er avstemningen rådgivende for sentralstyret. Derfor oppfordres alle til å bruke stemmeretten sin.

Avstemningen er ikke en meningsmåling om avtalen er god eller dårlig. I uravstemningen skal medlemmene i tariffområdet si ja eller nei til det anbefalte forhandlingsresultatet. Du stemmer ja om du godtar resultatet. Du stemmer nei om du vil at Utdanningsforbundet skal gå i mekling og eventuelt til streik.

Hvem kan stemme?

Alle medlemmer i Utdanningsforbundet som får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt gjennom tariffavtalen mellom Utdanningsforbundet og KS, og som er ansatt hos en arbeidsgiver som er medlem av KS, har rett til å stemme. Medlemmer som er i permisjon, har rett til å stemme. Pensjonister stemmer ikke.

Utdanningsforbundet har over 94.000 medlemmer i KS-området.

SMS og e-post til alle

Medlemmene (stemmeberettigede) på tariffområdet får en e-post og en SMS på mobil med informasjon om rutiner for uravstemningen. Begge sendingene inneholder medlemsnummer og passord til bruk ved innlogging for avstemning på nettet.

Informasjonen sendes både på SMS og på e-post, slik at vi er sikre på å nå flest mulig med denne viktige informasjonen.

Praktiske spørsmål

Spørsmål om innlogging og stemmegiving kan rettes til:

E-post: medlem@udf.no

Telefon: 24142000 – tast 2.

Medlemsservice har åpningstid mellom 09.00 og 15.30.

Frist for å stemme

Medlemmene kan stemme fra 30. september etter at de har mottatt passordet. Fristen for å avgi stemme er 15. oktober klokken 16.00.

Offentliggjøring av resultatet

Resultatet av avstemningen offentliggjøres etter at KS er varslet.