Oppfordrer ledere i barnehage og skole til raushet og samarbeid

Mann med grått hår og skjegg, skorte og dressjakke ser inn i kamera.
– Ledere i skoler og barnehager er nå aller mest opptatt av hvordan de kan bidra til at samfunnet fungerer på best mulig måte i dette som må kunne beskrives som en unntakstilstand, sier Tormod Korpås, leder for lederrådet i Utdanningsforbundet. Foto: Eli Kristine Korsmo

– Sjelden har lærere og ledere i skoler og barnehager vært så viktige som nå. God dialog mellom lederne, de tillitsvalgte og de ansatte blir avgjørende for at vi skal komme oss gjennom krisen på en god måte, sier Tormod Korpås.

Publisert 19.03.2020

– Vi er alle i en ny og utfordrende situasjon. Barnehagenes tilbud til foresatte med kritiske funksjoner er avgjørende for samfunnssikkerheten. Skolen er tom for elever, men skolens oppdrag består og fjernundervisning gjør ikke opplæringsoppdraget lettere eller mindre arbeidskrevende. Tvert imot ser vi nå hvordan lærere og skoleledere med minimal forberedelsestid leverer imponerende undervisning til landets elever. Det er et mildt sagt krevende arbeid! sier Tormod Korpås, som leder lederrådet i Utdanningsforbundet.

– Hva er lederne mest opptatt av nå?

– Ledere i skoler og barnehager er nå aller mest opptatt av hvordan de kan bidra til at samfunnet fungerer på best mulig måte i dette som må kunne beskrives som en unntakstilstand. Samtidig må lederne sørge for at de ansatte kan være trygge for smitte. Dette krever ledere som tar ansvar og som kjenner sin virksomhet og sine ansatte, mener han.

Les vår samleside med spørsmål og svar om koronakrisen her

Samarbeidet med de tillitsvalgte avgjørende

Korpås mener god dialog mellom lederne, de tillitsvalgte og de ansatte i utdanningssektoren blir avgjørende for at vi skal komme oss gjennom krisen på en god måte.

– Jeg vil trekke frem Grete Aasved, direktør for St. Olavs hospital i Trondheim, på NRK Debatten 18. mars. Der sa hun at samarbeidet mellom ledelsen og de tillitsvalgte om mulig er blitt enda viktigere nå i krisetiden. De har omorganisert ledergruppene slik at de tillitsvalgte nå sitter sammen med toppledelsen og deltar i alle beslutninger og i all kommunikasjon med de ansatte, sier Korpås, og fortsetter:

– Jeg vil oppfordre ledere på alle nivåer i utdanningssektoren om å følge dette eksempelet, og legge spesielt til rette for partssamarbeidet nå.

Tid for raushet og omsorg

Korpås vil også legge til at både ledere og lærere må ta beslutninger på usikkert grunnlag nå, og det vil bli gjort feil både av ledere og lærere.

– Vi må vise raushet og ha omsorg for hverandre. Lærere er utdannet til å legge til rette for et godt pedagogisk opplegg for barna, bygge gode relasjoner mellom barn, og mellom barn og voksne. Dette er viktige kompetanser som også vil hjelpe oss i det viktige samarbeidet fremover, sier han.

Følg med på nettsiden

– Mange ledere har spørsmål om dagen, hvor kan de finne informasjon?

– Jeg vil på det sterkeste anbefale alle våre ledermedlemmer til å følge med på nettsiden udf.no. Der oppdaterer vi fortløpende spørsmål og svar. Vi jobber kontinuerlig med å finne avtaler og løsninger sammen med de andre partene i arbeidslivet og på politisk hold, forklarer Korpås.

Koronakrisen – spørsmål og svar

Saker om koronakrisen