Lurer du på hva Utdanningsforbundet gjorde i fjor?
Lurer du på hva Utdanningsforbundet gjorde i fjor?
Fagfornyelsen var et av mange store tema i 2019. I sentralstyrets årsmelding kan du lese hvilke politiske prioriteringer som ble gjort og hvordan landsmøtevedtakene ble fulgt opp.
Tekst Eli Kristine Korsmo
Publisert 03.07.2020Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Tekst Eli Kristine Korsmo
Publisert 03.07.2020Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Lurer du på hva Utdanningsforbundet gjorde i fjor?
Fagfornyelsen var et av mange store tema i 2019. I sentralstyrets årsmelding kan du lese hvilke politiske prioriteringer som ble gjort og hvordan landsmøtevedtakene ble fulgt opp.
Utdanningsforbundets virksomhet er bred og i årsmeldingen kan du lese om de områdene vi har jobbet mest med i 2019. Hvilke prioriteringer gjorde sentralstyret? Og hvordan følger styret opp landsmøtevedtakene?
I 2019 markerte både EI-kongressen og vårt eget landsmøte et klimapolitisk taktskifte i Utdanningsforbundet. Vi skal bli mer offensive i klimaarbeidet og intensivere arbeidet for et bærekraftig samfunn.
Gjennom forhandlingene om en ny hovedavtale i KS, ble det enighet om at klima og miljø nå skal være en viktigere del av partssamarbeidet.
Fagfornyelsen har vært sentral
Lærerprofesjonen skulle ha og har hatt en sentral rolle i arbeidet med fagfornyelsen. Hele organisasjonen har, på ulikt vis, vært involvert og engasjert. Dette har styrket oss som profesjonsorganisasjon.
De overordnede intensjonene med fagfornyelsen skal komme til syne i lærernes praksis. Derfor blir det lokale fortolkningsarbeidet viktig framover.
Opplæringslovutvalget, Lied-utvalget og kommune- og fylkestingsvalg er andre store saker som har preget organisasjonens arbeid dette året.
Sentralstyrets årsmelding representerer bare sentralstyret og Utdanningsforbundet sentralt, ikke fylkeslagene og lokallagene.