Her er startdatoene for lønnsoppgjøret

penger
Lønnsoppgjøret i KS starter 3. september.

Årets lønnsoppgjør ble utsatt på grunn av koronasituasjonen. Her er de nye datoene.

Publisert 17.08.2020

Oppdatert 31. august med forhandlingsdato for PBL og resultat i forhandlingene mellom Fellesforbundet/LO og Norsk Industri/NHO. Oppdatert 1. september med forhandlingsdato for Norlandia. Oppdatert 6. oktober med dato for A2-forhandlinger i Spekter.

Koronasituasjonen satte en stopper for lønnsoppgjørene, som var planlagt gjennomført i løpet av våren. Nå er det satt nye datoer i de fleste tariffområdene.

Flest medlemmer i KS

Utdanningsforbundet har flest medlemmer i KS, altså i kommunesektoren, og her er ny dato for oppstart av lønnsoppgjøret satt til 3. september. Staten starter 1. september, mens Oslo kommune starter samtidig med KS 3. september.

Forhandlingene i det såkalte frontfaget, mellom Fellesforbundet/LO og Norsk Industri/NHO startet 3. august, men det endte med brudd etter kort tid. Oppgjøret gikk til mekling. Partene kom til enighet. Den øknomiske rammen for oppgjøret endte på 1,7 prosent.

Les mer om ramme, overheng og glidning her

Øvrige tariffområder

I PBL er forhandlingsdato satt til 5. oktober. I Spekter starter A-dels forhandlingene 25. august. A2-forhandlingene i Spekter blir den 29.oktober. Datoer for Virke/HUK er 10.-12. november. Norlandia starter forhandlingene 17. september. Forhandlingsdatoene for de øvrige tariffområdene er ikke klare ennå.

Avtalene er forlenget

Utsettelsen av lønnsoppgjørene betyr i praksis at våre medlemmer (og andre) får samme lønn som de har nå fram til lønnsoppgjøret er gjennomført i løpet av høsten. Gjeldende avtaler forlenges fram til lønnsoppgjøret er gjennomført.

Les mer om lønnsoppgjøret her

Sjekk ut vår lønnskalkulator