Lærerrommet: Korona og smittevern, hvordan går gjenåpningen?

LÆRERROMMET: Temaet er smittevern og gjenåpningen av barnehager og skoler i episode 46 av podkasten Lærerrommet. Gjestene er styrer Mette Westrheim i Leaparken barnehage, overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet og rektor Grethe Eggerud ved Solberg skole.

Hvordan har oppstarten vært for elever og barn på 1-4 trinn og i barnehagen? Hvordan er det å være leder og ansatt med smittevernveiledere i baklomma?

Publisert 30.04.2020

Dette er blant spørsmålene vi snakker i podkasten Lærerrommets episode 46.

Hør episoden direkte her: 

Episode 46: Korona og smittevern, hvordan går gjenåpningen?


Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Lærerrommets episode i Spotify

Her finner du spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen (oppdateres).

Episodens gjester er rektor Grethe Eggerud ved Solberg skole i Drammen, styrer Mette Westrheim i Leaparken barnehage i Bergen og overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet.

Innkjøp og ekstra vikarer

Leapaken barnehage har blant annet kjøpt inn lavvoer, lånt et ekstra lokale og hatt kortere åpningstid ved gjenåpningen for å kunne følge veilederen for smittevern.

– Vi må unngå at kohort-husene faller. Det handler om å sikre tilstrekkelelig bemanning. Vi har fått til en god gruppeorganisering, men har måttet ta inn ekstra vikarer for å få det til, sier Westrheim.

Rektor Eggerud sier hun har fått god hjelp fra blant annet skolens helsesykepleiere i veiledning om smittevern. Hun har vært opptatt av å oppnå god kontakt med både foreldre og ansatte før gjenåpningen.

Alle skolens klasser ble delt i to ved gjenåpningen, og det er nå mellom 8 og 12 elever i alle gruppene. Skolen har også et tilbud til noen andre elever ved skolen, og dessuten gis hjemmeundervisning til de som fortsatt ikke kan møte fysisk opp.

– Det var greit for meg som rektor å kunne si på et foreldremøte at «her er det renhold hele dagen på alle overflater». Vi har en renholdsplan vi fikk på plass, hvor vi har renholdere hele dage, det er tydelig hvor gjør renholdere hva, sier Eggerud.

Gruppestørrelse og håndvask

Overlege Margrethe Greve-Isdahl har ledet arbeidet med smitteveilederne for skole og barnehage fra Folkehelseinstituttets side. Den generelle smittevern-anbefalingen til befolkningen har vært at man ikke skal være sammen i grupper på over fem personer. Men i et klasserom eller i en barnehagegruppe kan de såkalte kohortene være større.

– Vi har etter hvert fått mer kunnskap om denne sykdommen, og det som forundrer oss som er leger og smittevernpersoner er at det ser ut som om barn både sjelden blir syke, men også at de får mildere sykdom. Du må ha symptomer du må nyse og hoste for at du skal være en effektiv smittespreder, forklarer overlegen.

– Barn er dårlige smittespredere, og da kan man anbefale å ha større grupper uten at det har betydning for smittespredningen, sier Greve-Isdahl.

Overlegen sier de viktigste smittevernrådene er at syke personer holder seg hjemme til de er friske pluss en ekstra dag, og dessuten at alle gjennomfører hyppig håndvask.

Hun vil ikke gi noen tidsavgrensninger på noen av anbefalingene i veilederne, men sier at de foreløpig varer fram til sommeren. Samtidig skal de evalueres underveis.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder så langt.

Saker om koronakrisen