Lærerrommet: Korona og hjemmeskole

LÆRERROMMET: Korona, og den nye situasjonen med hjemmeskole, er tema i episode 42 av podkasten Lærerrommet. Gjestene er Kristine Waters, lærer og assisterende rektor, og lærer Inger Lise Vangen. Bildene er selfier - fra et hjemmekontor og fra et kontor på en ellers tømt skole.

Hvordan er det å være lærer i koronakrisa? Og hvordan går det med elevene?

Publisert 23.03.2020

Dette er spørsmål vi snakker om i episode 42 av podkasten Lærerrommet.

Spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen (oppdateres)

Hvordan påvirker den nye skolehverdagen selve læringen?

Hør episoden direkte her:

Episode 42: Korona og hjemmeskole

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Lærerrommets episode i Spotify


Brettet opp ermene

Denne episoden er spilt inn fra fire ulike steder, via en digital plattform.

Gjestene er Kristine Waters, matematikklærer og assisterende rektor ved Ajer ungdomsskole i Hamar kommune, og Inger Lise Vangen, lærer i førsteklasse ved Roverud skole i Kongsvinger kommune.

De er to av veldig mange lærere som over hele landet som har byttet ut klasserom og daglig samvær med elevene, med et digitalt undervisningsopplegg. Som kolleger landet rundt har de brettet opp ermene: Alt skjedde hurtig, og likevel var et opplegg til elevene raskt på plass da skolene ble stengt.

Lærerne i episoden forteller om ekstra travle arbeidsdager, og at de dessuten også har egne barn hjemme som har hjemmeskole.
Episodens samtale kommer også blant annet inn på de største utforingene nå og forventninger til læringstrykk og grunnleggende ferdigheter.

– Jeg tror at når jeg ser tilbake på dette flere år frem i tid så kommer jeg til å bli slått i bakken av hvor imponert jeg er, over lærerne mine og lærere over hele landet sånn jeg forstår det, sier Waters i episoden, og viser til omstillingsevnen, kreativiteten og omsorgen lærerne viser både for hverandre og for elevene sine.

Vangen beskriver omsorgen for elevene slik:

– Vi er hyggelige med hverandre på de chattene vi har, og når vi snakker sammen på telefonen må de få mye ros av oss, sier læreren.

Hun synes også foreldre fortjener mye ros for innsatsen, og hun merker at elevene setter pris på en-til-en-kontakten hun får til å ha med dem.

– De føler seg mer sett og hørt, ved at de opplever «Nå tenkte du på meg, i dag. Du ville at vi skulle snakke sammen», og det gjør noe positivt med dem, mener Vangen.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder.

Saker om koronakrisen