Lærerrommet: Korona og barnehage hjemmefra

LÆRERROMMET: Korona har stengt barnehagene for de fleste barn, mens noen fortsatt kan komme dit. Hvordan er det? Det snakker gjestene , styrer Royne Berget og pedagogisk leder Anne Grethe Bøe, om i episode 44 av podkasten Lærerrommet. Fotomontasje Marianne Olsen Brøntveit

Hvordan jobber barnehagelærere under koronakrisa? Hvordan er det å yte omsorg, skape samhold, jobbe med nærhet og kontakt, og lære bort nyttig kunnskap til barnehagebarn når det skjer på avstand?

Publisert 05.04.2020

Disse spørsmålene snakker vi om i episode 44 av podkasten Lærerrommet.

Hør episoden direkte her:

Episode 44: Korona og barnehage hjemmefra

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Lærerrommets episode i Spotify

Her finner du spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen (oppdateres).

Kontakt og akivitetspakker 

Episodens gjester er daglig leder Royne Berget i Smedhusåsen barnehage i Moss kommune og pedagogisk leder Anne Grethe Bøe i Reinen barnehage i Tromsø.

Bøe forteller at foresatte blir oppfordret til å kopiere barnehagens dagsrytme hjemme, og at de barnehageansatte har jevnlig kontakt med barnehagebarna via hjemmet.

De ansatte mailer, ringer og sender alderstilpassede aktivitetspakker til barna. Det har blitt godt mottatt, noe responsen viser:

– Vi har fått filmsnutter og mange små, rørende hverdagshistorier, sier Bøe.

– Barna savner vennene sine, det er en rar hverdag. De som har søsken hjemme, har det litt lettere enn de som er enebarn, sier Bøe.

Som andre barnehager har Smedhusåsen nå både barnehagebarn som må være hjemme, men også barn som kommer i barnehagen under krisa. Begge gruppene skal følges opp, på ulikt vis. Det har vært en brå omveltning og bratt læringskurve.

– Dette er også en gyllen mulighet til å følge opp barna på en helt annen måte, sier Berget.

Han sier barnehagebarna takler situasjonen på ulik måte, og at det også handler om hvordan foreldrene deres takler det.

– Det er både ansatte, foreldre og barn som er engstelige og utrygge nå, sier styreren om situasjonen.

På sosiale medier deler barnehagelærere over hele landet tips om hvordan de holder kontakten med sine barnehagebarn: Det er digitale samlingsstunder og eventyrfortellinger via digitale plattformer, bare for å nevne noe.

Berget minner barnehagelærere om å også vite hva som er godt nok.
– Jeg er litt redd for at det kan bli en konkurranse om hvem som gjør mest og er mest oppfinnsom og at det skal gå ut over hva barna egentlig har behov for og som er fornuftig å gjøre. Det er mye bra som blir gjort med å holde kontakten med familier og barn, sier styreren.

 

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder så langt.

 

Hør også episoden «Korona og hjemmeskole» direkte her. Gjestene er lærer Inger Lise Vangen og assisterende rektor Kristine Waters. 

Episode 42: Korona og hjemmeskole