Lærerrommet: Hvorfor er skolens gratisprinsipp så vanskelig?

LÆRERROMMET: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl, kjent fra TV 3, er gjest i podkasten Lærerrommet sammen med avdelingsdirektør Hilde Austad i Udir. De snakker om gratisprinsippet i grunnskolen.

Norsk skole skal være gratis. Men hvor gratis er det egentlig mulig å gjøre skolehverdagen? Hør hva forbrukerøkonom Silje Sandmæl mener om dette i Lærerrommet.

Publisert 20.02.2020

Hilde Austad i Utdanningsdirektoratet (Udir), er vår andre gjest i episode 40 av podkasten Lærerrommet. Hva kan et hjem pålegges å betale selv uten at loven om gratisprinsippet brytes?


Hør episoden direkte her:

Episode 40: Hvorfor er skolens gratisprinsipp så vanskelig?

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Spill episoden i iTunes
SoundCloud: Spill episoden i SoundCloud
Acast: Spill episoden i Acast
Spotify: Spill episoden i Spotify

Utenforskap

Forbrukerøkonomen Silje Sandmæl i DnB, kjent fra «Luksusfellen» og «I lomma på Silje» på TV 3, er kritisk til det som koster penger og tilbys eller arrangeres via skolen, foreldre ved skolen eller SFO/AKS. Ifølge forbrukerøkonomen kommer to til tre elever i hver skoleklasse fra hjem som lever under fattigdomsgrensa.

– Skolen, og ikke minst foreldre, har et ansvar for at de som ikke har mulighet til å være med på ting, ikke føler seg enda mer utenfor enn det de gjør i dag, sier Sandmæl.

Som eksempel trekker hun blant annet fram at lapper til dyre slalåm- eller langrennskurs kan deles ut til elevene, og at det kan legge et press på hele klassen - selv om kurset ikke er i skolens regi.

– Det føler til at noen blir utenfor, fordi de ikke har råd. Det er også noen som dessverre tar seg råd, kanskje tar opp forbrukslån eller drar kredittkortet, fordi de ikke vil at sønnen eller datteren skal være utenfor, sier Sandmæl.

Selv har hun latt sitt eget barn stå gråtende igjen i skolegården når skolekamerater dro på slalåm-kurs: Hun ønsket ikke å støtte et kurs til 2500 kroner i SFO-tiden, fordi det fører til forskjellsbehandling.

– Ta ansvar

Lista over hva som kan koste penger for foreldre og foresatte med skolebarn er lang: gymtøy, innesko, klasseturer, skolemelk, skolefotografering, 17. mai-arrangement i skolegården, ulike kurs på AKS/SFO. Men hva er greit og ikke greit å betale for, sett ut fra opplæringslovens gratisprinsipp?

– Skoleturer eller andre arrangementer i skolens regi skal være gratis, påpeker avdelingsdirektør Hilde Austad i Udir. I episoden minner hun om nyansene.

– SFO/AKS blir ikke regnet som en del av grunnskoleopplæringen, så gratisprinsippet gjelder ikke der, sier Austad.

– Men det er ikke forbudt for rektor og skoleledelsen å likevel ta et ansvar. Bakgrunnen og hensikten med gratisprinsippet er inkludering, at alle skal kunne være med på alt. Når noe koster flere tusen kroner, er det ikke smart å dele ut invitasjon til det.
Hun sier det blir opp til den enkelte skoleledelse, og eventuelt kommunen, å ta vurderingene.

I samtalen snakker Sandmæl og Austad også blant annet om dugnader med salg av diverse varer og venneforeninger der foresatte ber om pengegaver til formål ved skolen. Er dette i strid med loven?

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder.