Dugnad for lærere i ny situasjon

Illustrasjon av en lærer foran en PC i et klasserom
Facebook-gruppen «Corona-dugnad for digitale lærere» har i løpet av et døgn passert 5000 medlemmer.

Skolene stenges. Hva gjør man da? Starter en nasjonal dugnad for å støtte landets lærere. På under et døgn har Facebook-siden «Corona-dugnad for digitale lærere» fått nesten 5000 medlemmer.

Publisert 12.03.2020

Norske lærere går nå inn i en ny og uoversiktlig periode, hvor mange må forholde seg til sine elever på en måte de aldri har gjort før. Fjernundervisning vil sannsynligvis være noe mange ikke har et forhold til, men som flere i dagene og ukene fremover vil teste ut.

De fleste skoler vil kanskje ha en plattform hvor slik undervisning er mulig, men ikke alle er like trygge i bruken. Hva gjør man da?

Koronakrisen - spørsmål og svar

5000 på under ett døgn

En mulighet er å gå til Facebook-siden «Corona-dugnad for digitale lærere» (https://www.facebook.com/groups/2947713105285833/). Siden ble opprettet onsdag kveld. På torsdag ettermiddag har den allerede fått nesten 5000 medlemmer, og er meget kjapt voksende.

På siden stille mange medlemmer praktiske spørsmål – og får hurtig svar fra kyndige og hjelpsomme medlemmer og administratorer/moderatorer.

«La oss hjelpe hverandre, finne løsninger og sørge for at norsk skole går videre gjennom Corona-pandemien.» heter det i om-delen til siden. En av initiativtakerne, 40 år gamle Geir Sand Nilsen, forklarer hva han håper å oppnå med Facebook-siden.

– Jeg så at dette hastet litt, og bestemte meg sammen med noen entusiastiske lærere som jeg blant annet ble kjent med på FB-siden «Status Lærer» for å dra i gang denne dugnaden.

– Målet er å dele informasjon som folk trenger, gjøre et løft for at undervisningen ikke skal lide så fryktelig.

Uoversiktlig landskap

Bakgrunnen for dugnaden stammer fra Kina, og hva som skjedde der da koronaviruset ble så utbredt at skolene måtte stenge.

– Jeg så i Kina at tilbyderne kom på banen etter hvert, men det ble fort kaos – både når det gjaldt priser og hvem som tilbød hva.

– Jeg satt med en del kunnskap, og ønsket å gi informasjon om hva som finnes av muligheter, forteller Sand Nilsen.

Ser muligheter

Selv har 40-åringen jobbet i skjæringspunktet mellom teknologi og utdanning, og har blant annet vært foreleser på Universitetet i Oslo. Han understreker at mange lærere nok vil bli frustrerte i starten, men er meget optimistisk på hva dette vil føre til på sikt.

– Det er kjempekunnskapsgap fra det å ha en plattform til hvordan den skal tas i bruk. Det vil garantert være mye frustrasjon, usikkerhet og feiling i de neste ukene, men nå er man nødt og jeg er helt sikker på at mange får en wow-opplevelse som de tar med seg videre.

– Det sier seg selv at dette er en kjempemulighet, og jeg tror norsk skole vil ha fått seg et kjempeløft i løpet av et halvt år. Dette er spennende, folk vil løse dette – men kanskje på et annet vis enn det de har vært vant til. Jeg tror dette vil ha en samfunnsmessig verdi utover det at skolene ikke stopper opp, sier Sand Nilsen.

Bare i løpet av den halvtimen det har tatt å lage denne nettsaken har det kommet flere hundre nye medlemmer inn i Facebook-gruppen, så interessen for å lære seg å drive undervisning og skole på utradisjonelt vis er tydeligvis svært stor.

Gruppen understreker i om-delen at de «dette er et non profitt-initiativ». I tillegg til Sand Nilsen og entusiastiske lærere, er det også enkeltpersoner fra Fleksibel utdanning Norge og Høyskolen i Østfold som bidrar på siden.

PS (oppdatering formiddagen 13. mars)! Litt over et halvt døgn etter at denne saken ble lagt ut, har antall medlemmer i Facebook-gruppen økt fra snaut 5000 til over 30.000! Det er også flere andre grupper som er blitt opprettet for å hjelpe lærere i dagens situasjon. Lett litt rundt og tips hverandre – og hent hjelp og inspirasjon.

Saker om koronakrisen