Barnehager, 1-4. trinn og SFO gjenåpnes

Kunnskapsminister Guri Melby på pressekonferanse
Foto: Statsministerens kontor

Barnehager kan åpne igjen mandag 20. april, mens 1.-4. trinn og SFO gjenåpner mandag 27. april.

Publisert 07.04.2020

Dette fortalte statsminister Erna Solberg og kunnskapsminister Guri Melby på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Barnehager

20. april: Barnehagene kan åpne. Forutsetningen er at dette kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Barnehagene kan bruke tiden frem til 27. april for å forberede åpningen dersom de trenger det.

Skoler

27. april: Skolene åpner for 1. – 4. trinn i grunnskolen. Skolefritidsordningen åpner også.  Videregående skoler åpner for elever på VG3 som følger yrkesfaglig løp i skole og yrkesfagelever på VG2. Forutsetningen er at dette kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte.

Det vil bli laget en veileder og kompetanseopplegg slik at skoleeier og ansatte får tydelige, konkrete råd om hvordan de skal forholde seg.

Unntak for risikogruppene

Det blir unntak for barn i risikogruppene og for barn som lever sammen med familiemedlemmer i risikogruppene, for å minimere risiko for alvorlig sykdom. Disse vil fortsatt få fjernundervisning.

Høyere utdanning

27. april: Universiteter, høyskoler og fagskoler åpner for noen studenter og ansatte. Studenter og ansatte i rekrutteringsstillinger som er helt i sluttfasen av sine studier og prosjekter, og som er helt avhengige av utstyr på lærestedet, kan få komme tilbake til universiteter, høgskoler og fagskoler fra 27. april.  De må følge de samme reglene om avstand som i arbeidslivet, og jobbe hjemmefra når det er mulig.

Spørsmål og svar om koronakrisen for våre medlemmer

Dette mener Utdanningsforbundet om gjenåpning av skoler

Dette mener Utdanningsforbundet om gjenåpning av barnehager

Saker om koronakrisen