Temabasert pizzakveld for unge medlemmer

Ung-kveldene på Sola har vist seg å være et enkelt og populært innslag blant unge medlemmer i nærområdet. Foto: Marius G. Vik.

Sola har i tre år arrangert «Ung-kvelder», hvor ferske lærere inviteres til hygge, debatt og refleksjon. Med stor suksess. Se video fra opplegget!

Publisert 17.01.2019

Sola, like utenfor Stavanger, er et driftig lokallag med drøyt 700 medlemmer. Lokallaget er blitt spesielt populært blant sine unge medlemmer. I tre år har de et par ganger i semesteret nemlig arrangert «ungkvelder», med pizza, brus og debatt om et aktuelt tema. I Sola har de kalt det for ungforum, mest ment for ferske lærere.

– Det er enkelt, det koster ikke mye og det får folk med, sier Trine Ljostveit, som var med og startet opp Ungkveldene for tre år siden. Da var hun fersk lærer ved Håland skole ble hun invitert inn til møte med lokallaget for å diskutere hva som kunne gjøres for å engasjere de unge medlemmene bedre.

– Vi ble spurt om hva Utdanningsforbundet kunne gjøre for oss.

Mange unge forsvinner

Et betimelig spørsmål, siden omlag hver tredje nytilsatte lærer i Norge forsvinner ut av yrket i løpet av de første arbeidsårene. Det er vårt ansvar som fagforening og profesjonsorganisasjon å ta godt imot våre kolleger i et fellesskap. Lokallagsleder og hovedtillitsvalgt i Sola ønsket å ta sin del av dette ansvaret og kalte derfor inn til dette møte hvor blant annet Ljostveit møtte opp.

– En av forslagene som kom opp, var å ha en gruppe med unge, nytilsatte lærere som kunne lage slike temabaserte kvelder for de unge. Jeg meldte meg frivillig til å bli med.

Og lokallaget på Sola tente på ideen.

– Det eneste temaet på møtet var hva vi kunne gjøre for disse medlemmene – men i bakhodet hadde vi jo også en tanke om hva de kunne gjøre for oss, smiler lokallagsleder Øystein Lunde lurt.

Fra «fersking» til tillitsvalgt

Han kan ikke klage over uttellingen heller. Av de som kom på den første «Ung-kvelden» i 2015, har tre blitt plasstillitsvalgte, mens én sitter i styret i lokallaget. Likevel er det mest hva kveldene gir de unge medlemmene som opptar Lunde.

– Vi har fått mange engasjerte medlemmer av dette, og kveldene er populære. Vi har vel rundt tre-fire slike kvelder i løpet av året, og ser at det engasjerer.

– Vi passer på å ta opp temaer som er viktige for unge, uerfarne lærere, og i organisasjonen er det lett å finne foredragsholdere til kveldene. Det eneste vi er nøye med, er at de ikke er ansatt i kommunen, slik at man for eksempel slipper å møte en av sine ledere på den skolen du jobber.

Denne kvelden før jul er temaet «klasseledelse». Diskusjonene er mange og innleggene gode, og suppleres med gruppearbeid.

– Her kan du få utviklet ditt arbeid, både pedagogisk og sosialt, smiler den ferske læreren Jens Christian Ytre-Arne fornøyd.

Et sted for «de dumme spørsmålene»

Ingrid Rimbereid Neumann begynte også som lærer i Sola kommune i høst, og er også glad for å ha fått et slik sted for å kunne prate litt sammen med likesinnede.

– Det er veldig greit å ha en slik plass hvor vi kan snakke sammen, uten at det blir så stort og offentlig rom – det er en liten gruppe som kan snakke sammen, det er veldig greit.

Og det er lokallagsleder Øystein Lunde veldig enig i.

– Dette skal være et lavterskeltilbud, hvor du kan stille de dumme spørsmålene du kanskje ikke tør å stille til lederen din.

Hent inspirasjon – se videoen fra Sola og hvordan de arrangerer Ung-kvelder her.