Steffen Handal: – Ukvalifiserte valser inn

DEBATT: Skoledebatten  under Arendalsuka onsdag tok for seg flere tema, blant dem lærernormen som fortsatt er langt fra mål. F.v statsråd Jan Tore Sanner (H), Oslo-byråd Inga Marthe Thorkildsen (SV), Marit Arnstad (Sp), Hans Fredrik Grøvan (KrF9 og leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet. Foto: Nina Hulthin

– Det burde være alle kommuners mål å ha kvalifiserte lærere i alle timer, sier Steffen Handal.

Publisert 15.08.2019

Lærernormen, som er langt fra å være i mål, ble et hett tema under debatten «Lager vi gagns mennesker i skolen, eller tar prøver og prestasjonspress all tid?», onsdag under Arendalsuka.

– Hvordan tror du det føles at kravene til lærerne blir stadig høyere samtidig som bakdøra står på vidt gap og ukvalifiserte valser inn? spør Utdanningsforbundets leder Steffen Handal henvendt til politikere.

Klikk på lenka her og se skoledebatten i opptak.

Handal satt i panelet som ellers bare besto av politikere: Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H), Oslo-byråd Inga Marthe Thorkildsen (SV), Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad og
stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan, (KrF).

Her kan du lese mer om debatten som foregikk under Arendalsuka i går onsdag, og også lese om alt annet Utdanningsforbundet deltar på denne uka

–  Mangler kvalifiserte lærere

KOSTRA-tall, trukket fram av debattleder Berit Aalborg, viser at 15 prosent av de som underviser i norske klasserom verken har utdannelse i pedagogikk eller lærerutdanning.

– Det mangler ikke lærere i Norge, det mangler lærere i skolen, sier Handal og mener politikere bør samarbeide mer, også med organisasjoner, for å sikre nok lærerutdannede lærere i klasserommene.

Handal takket for at lærernormen blir gjennomført, men oppfordret også politikere til å sette seg ned og spørre: Hva gjøres for å sikre nok lærere?
– Det er verdens viktigste yrke, sier Handal.

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner kom med en svært viktig melding:

– Det skal være en lærernorm og ikke en voksennorm, sier Sanner.

– Det siste året har det kommet 900 flere lærere i norske klasserom, men også flere ukvalifiserte, vedgår statsråden.

Også KrFs Grøvan innrømmer at lærernormen ikke er i mål, selv om det har kommet flere lærere til skolen.

– Vi må rekruttere flere kvalifiserte lærere, sier Grøvan, og kom med dette forslaget med henvisning også til alle de lærerutdannede lærerne som i dag jobber utenfor skolesystemet.

– Bruk lønn som rekrutteringsmiddel for flere lærere, foreslår Grøvan.

Også vurdering

Også fagfornyelsen var et av mange tema under debatten i Arendal.
Handal understreker at gjennomføringen av undervisningen også henger sammen med vurderingspraksis.

Nå blir fagfornyelsen gjennomført, og så skal eksamen ses på i kjølvannet av dette. Det er Handal svært kritisk til.

– Det var en tabbe å ikke se på vurderingssystemet samtidig som man gjennomfører fagfornyelsen, mener Handal.