Skolemat: Se seminaret direkte her

Hvem har ansvar for at skoleelever er mette og har et helsefremmende kosthold?

Publisert 26.02.2019

Torsdag 28. februar fra klokka 8.15 kan du se frokostseminaret om skolemat i Lærernes hus i Oslo direkte her:

Frokostseminar om skolemat

Ap-leder Jonas Gahr Støre, Høyres Mathilde Tybring-Gjedde og FrPs Roy Steffensen deltar når Utdanningsforbundet inviterer til diskusjon om skolemat med skolefolk, politikere og forskere.

For igjen er spørsmålet om skolemat et svært aktuelt tema, som reiser flere spørsmål – også om organisering og finansiering.

Hør også hvilke erfaringer rektor Inga-Maj Grimsrud ved Hovedgården skole i Asker kommune og rektor Elisabeth Asplund ved Skjønhaug skole i Trøgstad har med sine skolemattilbud.

Og hva sier forskningen? Det skal områdedirektør Knut-Inge Klepp ved Folkehelseinstituttet gi innblikk i på frokostseminaret som åpnes av leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet .

Vil du høre mer om temaet før du ser på debatten, eller etter? Her finner du podkasten Lærerrommets episode om skolemat.

Fortsatt matpakka?

Debatten om skolemat  er ikke ny, men har blusset opp igjen.  SV har lenge hatt skolemat som kampsak. Fra i fjor høst har saken fått ny aktualitet: Da lanserte Arbeiderpartiet lanserte en forsøksordning med skolemat som et spleiselag mellom stat, kommuner og foreldre.

Uavhengig av politisk ståsted er det stor enighet om at mat og måltider er en grunnleggende faktor for å fremme konsentrasjon og læring. Skolemåltidet kan være en god arena for å styrke det sosiale fellesskapet.

Flere spørsmål

På frokostseminaret vil deltakerne komme inn på flere spørsmål rundt skolemat. Mange land har hatt et varmt skolemåltid i mange år, er skolemat en tradisjon vi også bør innføre?

Skal staten betale, eller skal pengene det vil koste brukes på andre tiltak? Er det rimelig at foreldrene deler på kostnadene siden det koster penger å lage matpakke hjemme? Skal skolene selv bestemme hva de vil legge i «skolemåltid», eller trenger vi nasjonale retningslinjer for å sikre lik praksis?

Fortsatt råder matpakkekulturen ved de fleste norske skoler. Diskusjonen om felles skolemat tar vi på frokostseminaret, du kan fortsatt melde deg på.