Lærerrommet: TV-suksesser og barns lek

LÆRERROMMET: I podkasten Lærerrommets episode 36 snakker vi om leken som barna blir inspirert til av det de ser på TV. Gjestene er barnehagelærer Birgitte Fjørtoft og forfatter/dramatiker Hilde Hagerup som står bak den populære NRK-serien Snøfall.

Hvordan blir det barn ser på i ulike medier med på å forme lekens innhold? Hvordan påvirker TV-serier som NRKs Snøfall leken?

Publisert 12.12.2019

Og hva gjør døgnåpent barne-tv og flere kanaler med barns lek? Dette er spørsmål vi snakker om i episode 36 av podkasten Lærerrommet.

Hør episode direkte her:

Episode 36: TV-suksesser og barns lek

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:


Apple iTunes: Her finner du episoden i avspilleren
SoundCloud: Her finner du episoden i avspilleren
Acast: Her finner du episoden i avspilleren
Spotify: Her finner du episoden i avspilleren

 

Barn er mediekonsumenter. Stadig flere småbarn er også på YouTube og barn ser på ulike ting. En undersøkelse fra Medietilsynet har vist at dette endrer barnekulturen og at foresatte sliter med å henge med.
Episodens gjester er barnehagelærer Birgitte Fjørtoft i Ankerskogen barnehage på Hamar og forfatter og dramatiker Hilde Hagerup, som blant annet står bak NRK-serien Snøfall.

Viktig for rolleleken

Fjørtoft sier hun daglig ser spor i lek av barne-tv, filmer og programmer rettet mot barn. Julekalender-serien Snøfall ble fort populær i barnehagen, som en del av leken.

– Som lærere har vi et profesjonelt ansvar i å sette oss inn, og kjenne til, det barn er interessert i og opptatt av, og det gjelder også barns medieverden. Det er viktig at jeg vet noe om hva det er de ser på slik at jeg kan gjenkjenne sporene i leken, sier Fjørtoft, også er redaktør av tidsskriftet Barnehagefolk.

Hun synes det barn ser på TV gir viktige bidrag til rolleleken. I barnehagen er det vanlig at rollebesetninger satt, sier hun. Og det er ofte de aller beste lekerne - de som er dyktigst på lek-invitasjoner, på å forstå leke-signaler og å gi respons – som har de mest sentrale posisjonene.

– Selma blir ofte spilt av de beste lekerne, de andre får bi-roller. Min rolle som lærer blir da å eksempelvis foreslå noen rollebytter, sier barnehagelæreren.
Det barna ser på TV blir et utgangspunkt for leken, og så former barna leken i den retningen de vil.

Barnas kunnskap

Hagerup trekker fram barns fiksjonskompetanse og kunnskap om historiefortelling, og er glad for å være med på å trigge dette. I historier for barn er kampen mellom det gode og onde ikke uvanlig, og Hagerup sier at de var opptatt av at Snøfall-karakterene skulle være komplekse med flere lag.

– Barn ser heller ikke på ting svart-hvitt. Det har jo vist seg at barn som har lest Harry Potter-serien har evnet å se kompleksiteten i karakterene. Det er noe av det beste med litteratur at man får evnen til å sette seg inn i hvordan det er å være en annen enn seg selv, sier Hagerup som også er professor ved Norsk barnebokinstitutt.

Hun synes det er fint når voksne ser på TV sammen med barna, men minner om at ikke alle barn har det slik.

– For NRK Super, med Snøfall, var det viktig at man tok det oppdraget på alvor: Her gir man en julefortelling også til unger som kanskje ikke har det så bra i jula, sier Hagerup.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.
Her finner du alle Lærerrommets episoder.