Kveldsseminar om ny læreplan fremmedspråk

Hvilke konsekvenser kan endringene i læreplanen få for opplæringen i fremmedspråk på ungdomstrinnet, og for videregående? Foto: Aksel Jemstad

I kveld, 06.05 kl. 18.00 kan du få med deg et seminar om fagfornyelsen og forslaget til ny læreplan for fremmedspråk.

Publisert 06.05.2019 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Her ser du kveldsseminaret

Arrangementet er på Lærernes Hus i Oslo. Det er fortsatt ledige plasser og du kan melde deg på her.

Til seminaret har vi bl.a. invitert Gro Lokøy, som sitter i læreplangruppen for fremmedspråk, til å gi en orientering om innhold og prinsipper i læreplanforslaget. Line Engstrøm, lærer ved Fyrstikkalléen skole og Gerard Doetjes fra ILS, Universitetet i Oslo vil kommentere høringsutkastet. Einar Ove Standal fra Utdanningsforbundet vil ha en kort presentasjon av fagfornyelsen.
Det vil bli anleding til å stille spørsmål til innlederne og være aktivt med i debatten.

Vi utfordrer innlederne på følgende temaer:

• Hva er de største endringene i ny læreplan i forhold til den forrige – mister vi noe? og hva får vi eventuelt?
  • Hvilke konsekvenser kan endringene få for opplæringen i fremmedspråk på ungdomstrinnet, og for videregående?
  • Hvordan blir endringene for elevene? Hva blir bedre, hva blir evt. mer utfordrende?
  • Vil endringene i læreplanen kreve nye vurderingsmåter i faget?
  • Hvordan er progresjonen i faget skissert? Er det blitt tydeligere mellom trinnene og skoleslagene?
  • Hvordan ivaretas de overordnede målene, prinsippet om dybdelæring og forslagene om tverrfaglige temaer

Les mer og meld deg på her