Kan bli streik i videregående- og ungdomsskoler over hele landet

Mann i dress med briller.
Steffen Handal er forhandlingsleder for Unio kommune. – Unios medlemmer er klare til kamp om nødvendig, sier han. Foto: Sol Nodeland

Det er først og fremst lærere på ungdomstrinnet og i videregående skoler over hele landet som tas ut i streik om Unio og KS ikke blir enige i lønnsoppgjøret. Meklingsfrist er natt til fredag den 24. mai.

Publisert 16.05.2019

Det er over 7000 medlemmer fordelt på 21 steder - fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør - som tas ut i streik. Blant disse er Bærum, Bergen, Drammen, Tromsø, Bodø, Trondheim, Steinkjer, Fredrikstad, Porsgrunn, Kongsberg og Ålesund.

Se listen over institusjonene fordelt på kommuner og fylkeskommuner her

– Vi skal jobbe hardt for å finne en løsning i meklingen, men blir det nødvendig, er Unios medlemmer klare til kamp. Det er svært beklagelig at elever over hele landet blir rammet, men det blir dessverre konsekvensen hvis KS fortsetter å nedprioritere lærerne, sier forhandlingsleder Steffen Handal i Unio kommune.

Tilbudt lavere lønnsvekst

Grunnen til at lønnsforhandlingene mellom Unio og KS brøt sammen og dermed havner hos riksmekleren, er at lærerne ble tilbudt en lavere lønnsvekst enn andre arbeidstakere. Mens de andre lønnstakerne i kommunesektoren fikk en ramme på 3,25 prosent, fikk lærerne 3,03 prosent.

– At KS tilbyr lærerne med 5-årig utdanning eller mer et oppgjør under det andre får, er ikke til å forstå i en tid med store rekrutteringsutfordringer i skolen, sier Handal.

Det er svært beklagelig at elever over hele landet blir rammet, men det blir dessverre konsekvensen hvis KS fortsetter å nedprioritere lærerne. Steffen Handal, forhandlingsleder Unio kommune

Store rekrutteringsutfordringer

I dette skoleåret ble det planlagt nærmere 1,8 millioner skoletimer uten kvalifiserte lærere. I tillegg kommer alle vikartimene som stort sett også besettes av folk uten lærerutdanning.

– KS handler stikk i strid med de signaler regjeringen og politikerne på Stortinget har gitt om at det må satses på lærerne for at vi skal få en god skole for elevene våre nå og i framtiden. Ingen tiltrekkes av en arbeidsgiver som år etter år nedprioriterer denne yrkesgruppen, sier Steffen Handal.

Unio kommune forhandler på vegne av 135.000 medlemmer.