Se kveldsseminar om forebygging av radikalisering og ekstremisme

Årets tema for Forskningsdagene er miljø. Utdanningsforbundet bidrar med flere arrangementer.

Publisert 22.09.2019

Radikalisering og ekstremisme

Mandag 23. september arrangerer vi kveldsseminar om forebygging av radikalisering og ekstremisme. Martin Sjøen, forsker ved Universitetet i Stavanger, innleder om temaet «Radikalisering og skole - hva skal skolen egentlig forebygge». Deretter innleder professor Claudia Lenz i samfunnsfag, MF vitenskapelig høyskole, om «Demokrati og medborgerskap - forebygging av fordommer og gruppefiendtlighet».

Det er gratis og arrangementet strømmes. Les mer og melde deg på arrangementet her

Dersom du ikke har anledning til å komme til oss, så kan du se kveldsseminaret her på nettsiden vår fra kl. 1800.

Utdanningsforbundet på Forskningsdagene

Forskningsdagene starter onsdag 18. september, og dagen etter - torsdag 19. - arrangeres høstens første Forskningskafé i Lærernes hus i Oslo i samarbeid med forskningsplattformen Utdanningsforskning.no .

Tema er læringsmiljø og relasjonskompetanse. Hit kommer blant annet den danske forskeren Louise Klinge som gjennom praksisnær forskning i den danske grunnskolen har undersøkt lærer-elev-relasjoner og lærerens profesjonelle relasjonskompetanse.
Det er gratis, men krever påmelding. Dersom du ikke har mulighet til å delta kan du følge arrangementet på strømming. Les mer om arrangementet her.

Podkasten Lærerrommets episode 31 har også relasjonskompetanse og læringsmiljø som tema, og den finner du her.

Etter innledningene blir det som vanlig kafé med hyggelige faglige samtaler over en kaffekopp med noe godt til.

Se opptak av arrangementet her

Forskningstorget

Fredag 20. og lørdag 21. september møter du Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no på stand på Forskningstorget i Oslo. Arrangementet passer godt for skoler og barnehager.

Utdanningsforbundets stand «Lærere + Forskning = Sant» som du kan lese mer om her, har vi hyggelige aktiviteter for store og små.

Utdanningsforbundet har utarbeidet et temanotat om begrepet «Utdanning for bærekraftig utvikling» som vil bli presentert på torget. Sjekk ut alle aktivitetene på forskningstorget.

Hør gjerne også på relevante episoder fra podkasten Lærerrommet om «Klima og bærekraft» og episoden «Forskning i klasserommet».

Nasjonal festival

Forskningsdagene er en nasjonal, årlig festival i regi av Norges Forskningsråd. Alle typer forsknings- og kunnskapsbaserte institusjoner inviteres til å vise fram sin virksomhet for allmennheten. Festivalen har vært arrangert hvert år siden 1995 og er en av Europas store, nasjonale forskningsfestivaler.