Handal: – Et varsel om hvor viktig klimasaken er

Steffen Handal fulgte fredag interessert med på klimastreiken foran Stortinget. Foto. Marius G. Vik.

Titusenvis av norske skolebarn og -ungdommer tok fredag til gatene for å kjempe for miljøet. Steffen Handal ber politikerne lytte.

Publisert 22.03.2019

Over det ganske land valgte flere titusener norske skoleelever i dag å droppe skole og i stedet kjempe for klimasaken – med en rekke kraftfulle budskap. På Eidsvolls plass foran Stortinget kunne Utdanningsforbundets leder Steffen Handal bivåne syngende, dansende, ropende og svært engasjerte barn og unge.

Noen av budskapene var tydelige, andre mer kreative: Fra «Klokka tikker, tiden går – hvem skal redde jorda vår?», «For miljøet må vi slåss – det kommer noen etter oss» og «Hvorfor lære hvis man ikke har et sted å være?» til «This planet is hotter than my boyfriend».

– Et kraftfullt engasjement, skryter Handal.

– Et varsel om klimasakens viktighet

Arrangementet i Oslo var i regi av Natur og Ungdom, for ungdommen, og Handal holdt på lik linje med andre voksne en lav profil og fulgte aksjonen i stedet med interesserte øyne fra sidelinjen. Der kunne han konstatere at det er grunn til å tro at miljøsaken vil få langt mer oppmerksomhet i tiden fremover.

– Dette er et varsel om hvor viktig klimasaken vil være.

– Om få år vil de som er her gå til valg og bruke stemmene sine. De må tas på alvor av politikerne, understreker Handal, som er lite imponert over måten enkelte maktpersoner har fremstått den siste tiden – med ulike former for harselering av de unges klimaengasjement.

Politikerne «en del av problemet»

Handal velger heller å snu saken på hodet.

– Det disse politikerne sier og gjør viser jo bare hvor viktig dette opprøret er. De er en del av problemet, mener Handal.

Den svenske 16-åringen Greta Thunberg som i realiteten startet det som nå er blitt en verdensomspennende miljøkamp har også fått en rekke negative tilbakemeldinger for sitt engasjement. Hun har likevel stått i det, og kan nå med stolthet se jevnaldrende fra land etter land ta til gatene og fortsette miljøkampen hun startet.

Handal er kjapp med å berømme tenåringen.

– Gretas stemme får en slik kraft fordi hun treffer tidsånden.

– Og det må være veldig sterkt at millioner går til gatene på grunn av ditt engasjement.

Thunberg har blant annet innført «Fridaysforfuture», hvor hun oppfordrer unge til å streike for klimaet ved nærmeste rådhus på fredager – og poste bilder av aksjonen på sosiale medier. Både hun og mange andre fredagsfraværende skoleelever har måttet se fraværsstatistikken skyte i været som følge av aksjonene, noe også mange av elevene som streiket i Norge i dag vil oppleve. Steffen Handal er likevel ikke bekymret.

– Det oppmøtet som er her i dag viser at ungdommen mener at miljøet er viktigere enn fraværsgrensen!

Sitert

Steffen Handal