Glimt fra Barnehagedagen 2019

Temaet for barnehagedagen var «Jeg lurer på». Her er noen glimt fra dagen! Kanskje kan du plukke opp noen tips til aktiviteter i din barnehage?

Publisert 08.04.2019

Barnehagedagen ble dekket bredt i landets lokalaviser. Vi tar først turen til Lånke barnehage i Stjørdal. I denne barnehagen lurte de på hvor mange barn som måtte til for å trekke en bil, skriver Stjørdalens blad.

Temaet for årets barnehagedag var barnehagens arbeid med barns undring og nysgjerrighet. Under slagordet: «Jeg lurer på ...».

Les mer om Barnehagedagen 2019

– Vi har gjort klar en bil, så nå skal vi teste om vi klarer å trekke den. Det må sitte noen bak rattet, og da har vi regnet ut at bilen veier 1410 kilo, sier Anne-Margrethe Westöö til avisen. Det viser seg at de 14 barna i avdeling Skogen klarer å trekke den tunge bilen hele 10 meter. Enhetsleder Anita Kirknes var fornøyd med innsatsen.

– Vi kom langt, i motvind og oppoverbakke, sier hun til Stjørdalens blad, og ifølge henne har barna kommet på de fleste aktivitetene selv til denne dagen. De lurte blant annet på om det går an å lage hjemmelaget Lypsil eller hjemmelaget ballong, ifølge avisen.

Dansende rosiner

Hellvik barnehage i Eigersund markerte barnehagen ved å arrangere en rekke «Jeg lurer på»-aktiviteter, forteller styrer Margrethe Seim til Dalane Tidende.

Barna ved småbarnsavdelingen fikk se at rosiner ikke bare flyter når de slippes i Farris, men at de stiger opp og faller ned, akkurat som de danser. Druer likte også å «danse», men barna fikk erfare at de ikke er fullt så raske som rosinene, skriver avisen.

De større ungene fikk lage slim og noen fikk lage byggverk av marshmallow og spagetti, ifølge avisen.

Undersøkte fiskemage

Ved Tårnet barnehage i Vikna var det mange barn som lurte på hvordan fisken så ut inni, skriver Ytringen. Her åpnet de en stor skrei og undersøkte hvordan den så ut. Særlig moro var det å få holde fiskens hjerte. Og det hele ble avsluttet med et skikkelig skreimåltid, ifølge avisen.

I Kirkebygden barnehage i Enebakk testet de minste barna hvor mye vann det var plass til i en bleie eller hvor lang tid det tar før snø smelter i vann, skriver Enebakk avis.

– Dette er spennende for barna, og det er spesielt å kunne gå rundt sammen med foreldrene og det er hyggelig. Barn liker godt å få tilrettelagte oppgaver, og kunne finne ut av ting og sjekke ting. Det er også moro for dem å møte voksne som ikke har ferdige svar, sier styrer Veronika Repstad, til avisen.

Barnehagen hadde invitert foreldre, søsken og besteforeldre til en rundtur i eksperimentenes verden.

Her noen av de mange andre spørsmålene, aktivitetene og eksperimentene vi har fanget opp:

• Kjenne på og snurre på et egg for å finne ut om det er kokt eller ikke
  • Lage hjemmelaget bombe av eddik og bakepulver
  • Så frø for å dyrke grønnsaker og blomster
  • Smake på matvarer uten å se
  • Hvor kommer trekkfuglene fra? Hvor er de om vinteren og hvordan finner de veien hjem? Hvorfor har fugler fjær og ikke pels?
  • Hva er egentlig en vulkan?
  • Hvordan ser mus ut, hvordan lever den, hva den spiser den og hvor bor den?
  • Hvor lenge lever en edderkopp? Kan den grave i jorda?
  • Hvorfor kommer det ingen superhelter på besøk i barnehagen?
  • Hvor stor er en dinosaur i forhold til meg?
  • Hva er universet, og hvor mange planeter er det?
  • Hvor er sneglene om vinteren?
  • Hvor mye vann går det i en bleie?

Fakta om barnehagedagen

Barnehagedagen markeres i mars hvert år, og det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som sammen står bak markeringen. Formålet er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.

Les mer om barnehagedagen her