Barnehagekonferansen: Les forskningen her

Konferanse: Utdanningsforbundet var en av arrangørene av den store barnahagekonferansen i Oslo i mars der barnehagepolitikk- og pedagogikk var i fokus. Nå er alle presentasjonene fra konferansen tilgjengelig.

«The Nordic Way» samlet deltakere fra 48 land til diskusjon om den norske og nordiske barnehagen. Her finner du foredragene og forskningen fra konferansen.

Publisert 02.05.2019

Alle forskningsrapportene og alle presentasjonene fra foredragene under konferansen er nå samlet på et sted:

Her finner du den oppdaterte nettsiden med alt som ble presentert under The Nordic Way

Det var i slutten av mars at Utdanningsforbundet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet og Nordisk råd arrangerte den omfattende konferansen i Oslo.

I to dager var det fullt trykk på nordisk barnehagepolitikk- og pedagogikk, og blant annet ble temaer som lek, tidlig innsats, inkludering, tilhørighet og integrering i barnehager diskutert.

Flere anerkjente forskere presenterte sin forskning.

Ny nordisk forskning

På scenen sto 16 professorer fra nordisk og internasjonal barnehageforskning, nordiske statsråder, Nordisk ministerråds generalsekretær, det svenske Barneombudet, to nordiske lærerorganisasjonsledere, generalsekretæren i «Education International» (EI), generalsekretær i ETUCE (Europa-delen av EI), representanter fra EU-kommisjonen, OECD og ISSA.

The Nordic Way serverte også 16 posterpresentasjoner fra nyere nordiske forskningsprosjekter.

Diskusjoner

I salen satt 300 deltakere fra 48 ulike land: Beslutningstakere, politikere, representanter fra departementer, lærerorganisasjoner og forskere.

Konferanseprogrammet innebar også blant annet ni studiebesøk for deltakere til ulike barnehager. Og dessuten 38 gruppediskusjoner ledet av en barnehageekspert.

Under konferansen var professor Kjetil Børhaug som leder ekspertgruppa bak rappporten «Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag.» en av de mange foredragsholderne. Les mer om han sa i foredraget sitt om det  som påvirker din barnehage

her kan du også lese mer om konferansen