Slik hjelper du nyutdannede lærere

Omtrent seks av ti nyutdannede lærere i barnehage og skole forteller om et såkalt «praksissjokk» når de møter yrkeshverdagen, sier leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik

– Tilby organisert veiledning, er vårt viktigste råd til ledere og lærere som har nyutdannede på sin arbeidsplass i høst. Men vi har også noen andre nyttige tips, sier leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Frank Aleksander Bræin.

Publisert 24.09.2018 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Tusenvis av spente barn og elever har gjennomført sine første uker i skoler og barnehager over det ganske land. Men barna og elevene er ikke de eneste som er nye. Flere tusen nyutdannede lærere har unnagjort sine første uker i yrket.

"Praksissjokk" for nyutdannede

– De har nok vært minst like spente som barna. Omtrent seks av ti nyutdannede lærere i barnehage og skole forteller om et såkalt «praksissjokk» når de møter yrkeshverdagen, sier leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Frank Aleksander Bræin.

Les rapporten fra Rambøll: Veiledning av nyutdannede barnehagelærere og lærere. En evaluering av veiledningsordningen og veilederutdanningen.

Han fortsetter:

– Derfor har vi laget en tipsliste til lærere og ledere som har vært i yrket noen år nå. Du kan være et viktig bidrag til at den nyutdannede på din skole eller i din barnehage får en god start i yrket, og at «praksissjokket» ikke blir en realitet for han eller henne, sier han.

Avsatt tid til veiledning fra en erfaren lærer med formell veilederkompetanse har en dokumenterbar effekt på hvordan den nyutdannete opplever starten på yrkeslivet. Frank Aleksander Bræin, leder av Pedagogstudentene

Her er noen konkrete tips til hvordan:

• Si hei. Spør hvordan det går. Be den nyansatte sette seg med deg i lunsjen om han eller hun sitter alene. Å føle seg inkludert sosialt er uvurderlig for trivsel på en arbeidsplass.
  • Del av din kompetanse. Den nyutdannede er nok smertelig klar over at han eller hun mangler yrkeserfaring. Men det er ingen grunn til at de skal måtte finne ut av alt på egen hånd når det er så mye erfaring og kompetanse i barnehagen eller skolen fra før.
  • Anerkjenn den nyutdannedes kompetanse. Det er ikke usannsynlig at han eller hun sitter på oppdatert forskningskunnskap som du ikke har. Er du åpen for det, kan det både føre til at kollegiet oppdaterer sin kompetanse og at den nyutdannede føler seg som en del av profesjonsfellesskapet.
  • Skap trygghet og gi uttrykk for at det er greit å være usikker. En nyansatt lærer vil ofte være redd for å vise at han eller hun er usikker. Hva hvis kollegene og lederen tror at han eller hun ikke klarer å gjøre jobben sin? Men for å utvikle seg er det viktig å være åpen om det som utfordrer. Du kan bidra til takhøyde for nettopp det.

Men det aller viktigste tipset til alle ledere i barnehage og skole er dette, ifølge studentlederen:

– Tilby organisert veiledning. Det setter de ovennevnte tipsene i system. Avsatt tid til veiledning fra en erfaren lærer med formell veilederkompetanse har en dokumenterbar effekt på hvordan den nyutdannete opplever starten på yrkeslivet. Gjennom dette sikrer du både at de nyansatte lærerne dine blir lenge ved din barnehage eller skole og at dere får et bedre og mer inkluderende profesjonsfellesskap, understreker han.

Nasjonale rammer for veiledning

Den 10. september ble nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring lansert.

Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene mener disse ikke er forpliktende nok.

Veiledning uten tilstrekkelig forpliktelse

Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (Kunnskapsdepartementet)