Reagerer på Trump-rasisme

Utdanningsforbundet og den amerikanske lærerorganisasjonen AFT reagerer skarpt på president Trump sine rasistiske kommentarer i forrige uke.

I en felles uttalelse skriver de to lærerorganisasjonene at Trumps kommentarer om at han heller vil ha innvandring fra Norge enn fra «drittland som Haiti, El Salvador og land i Afrika» er rasistiske og helt uakseptable.

Avviser slike holdninger

– Vi må avvise slike holdninger kontant. Her hjemme ser vi også tilløp til gruppetenkning og fremmedfrykt. Som lærere har vi et spesielt ansvar for å utvikle unge menneskers evne til kritisk tenkning og etiske refleksjoner om egne valg. Derfor er det viktig at vi toner flagg i slike saker, sier Handal.

Uttalelsen

I uttalelsen skriver forbundene:
"Norwegian and American educators stand in solidarity with their sisters and brothers in Haiti, El Salvador and across Africa—and people of African descent in both of our countries—who will bear the brunt of bigotry."

Tror ikke på Trumps benektelse

Lærerorganisasjonene har heller ingen tro på Trumps forsøk på å benekte uttalelsene i etterkant. Samtidig fremhever de betydningen av toleranse og mangfold både i USA og i Norge:

"Norway and America have a shared commitment to justice and human rights—the precise opposite of the racism and hate peddled by the president. Immigrants and refugees from Africa have thrived in both of our countries because of our proud record of tolerance and multiculturalism. President Trump’s comments tear at the heart of our common values as teachers unions—bonds we strengthened during our meetings in Oslo in October. We will not let his divisiveness prevail."

Les hele uttalelsen her

Sitert