Barnehagelærernormen er fastsatt

Det blir minst 43 prosent lærere i norske barnehager fremover, og målet er at andelen skal bli enda større. Foto: Linda Cartridge.

Kunnskapsdepartementet varslet torsdag at barnehagelærernormen er fastsatt til 43 prosent, men vil jobbe for å heve den.

Publisert 11.01.2018

Utdanningsforbundet har lenge jobbet for å øke andelen lærere i barnehager. En undersøkelse (Gulbrandsen 2014) viser at det allerede er nok barnehagelærere til å innfri et krav om at minst 50 prosent av de ansatte skal ha barnehagelærerutdanning, noe som også er det Utdanningsforbundet har jobbet for.

– Barnehagelærerne er de faglige ekspertene

Nå skriver Kunnskapsdepartementet at det også er deres mål å heve andelen barnehagelærere. Foreløpig sier den nye loven at det skal være minst 43 prosent barnehagelærere.

– Med regjeringens skjerping av pedagognormen vil 43 prosent av de ansatte være barnehagelærere. Men vi sikter enda høyere, så det er ingen grunn for kommunene å stanse rekrutteringen på 43 prosent. Neste skritt blir å sikre mange nok voksne gjennom en ny nasjonal bemanningsnorm, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på regjeringens hjemmeside

– Det er viktig at flere av de ansatte i barnehagen er barnehagelærere. De er faglige eksperter på å få barna våre til å leke, utvikle seg og trives. De er nøkkelen til å få til en god barnehage, påpeker Isaksen videre.

Videre presiserer KD at det skal være minst én pedagogisk leder per syv barn under tre år, og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år.

Ønsker klarere forpliktelse

Utdanningsforbundets nestleder Hege Valås er fornøyd med den nye normen og signalene fra kunnskapsministeren.

– Utdanningsforbundet har lenge kjempet for en bedre bemanningsnorm i barnehagen, og det er gledelig at kunnskapsministeren også understreker hvor sentral barnehagelærere er i barnehagene og for barnas utvikling.

– Det som likevel er skuffende, er at det ikke ligger noen klar forpliktelse på NÅR 50-prosentkravet skal innfris. Å si at «vi sikter enda høyere» blir dessverre for vagt og lite forpliktende, mener Valås.

Den nye pedagognormen gjelder fra 1. august 2018.

Her kan du lese Utdanningsforbundets høringssvar om den nye barnehageloven.

Sitert

Hege Valås