Midlertidig avtale om særaldersgrenser

Illustrasjonsfoto.
Det er enighet mellom arbeidstakerorganisasjonene og staten om en midlertidig avtale om særaldersgrenser.

Arbeidstakerorganisasjonene har blitt enige om en midlertidig avtale med arbeidsminister Anniken Hauglie om særaldersgrenser. - Avtalen er nødvendig fordi vi ikke klarte å komme i land med en endelig avtale i år, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Publisert 12.12.2018

- Det arbeidet skal vi være ferdige med innen 1. november 2019, legger hun til.

Den midlertidige avtalen sier at personer født i 1963 som har aldersgrense 60 år skal få en pensjon på 66 prosent som i dagens ordning hvis de går av etter 85-årsregelen i 2020. Dette gjelder de i 1963-kullet som er 57 år i 2020. Alt annet vedrørende tilpasningen av særalderspensjonene til den nye folketrygden og påslagsmodellen som ble avtalt 3. mars 2018, skal vi avtales i 2019.

- Det gjelder også det livsvarige kompensasjonsnivået for årskullene fra og med 1963-kullet, sier Lied.

Hun understreker at den midlertidige avtalen ikke legger noen føringer på de langsiktige avtalene som skal inngås.

- Vi får full mulighet til å se de forskjellige særaldersgrensene i sammenheng når dette skal forhandles til neste år, slutter Ragnhild Lied.

For medlemmer av Utdanningforbundet kan regler om særaldersgrense gjelde for kroppsøvingslærere.