«Eg har kome fram til at ein lærar søkjer å finne måtar å være glad i alle barn, uansett. Det er det vi lærarar gjer.»

Simon Malkenes ble hyllet med stående applaus da han fredag fikk Fritt Ords honnørpris. Foto: Marius G. Vik

Simon Malkenes fikk i dag Fritt Ords honnørpris. I takketalen trakk han frem sitt og lærernes opus operandi. Nå hylles han – og kontaktes av lærere fra det ganske land.

Publisert 01.06.2018 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

I begynnelsen av mars var Ulsrud-lærer Simon Malkenes på Dagsnytt 18, og fremførte det han senere har omtalt som et «haiku-dikt» hvor en vanlig klassetime ved skolen ble beskrevet.

Mens mange oppfattet det som systemkritikk, fikk 44-åringen i ettertid en muntlig tilrettevisning. Refsen vakte betydelige reaksjoner, og fra flere hold ble det påpekt hvor dårlig ytringsfriheten var ivaretatt.

Stiftelsen Fritt Ord valgte nylig å gi Malkenes honnørpris for hans kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen, og fredag ble den delt ut foran en stappfull forsamling i lokalene i Parkveien. I sin tale til vinneren fremhevet Fritt Ord styremedlem Anine Kierulf at «Malkenes’ langvarige og tidvis skarpe skolepolitiske engasjement – for en bedre skole, og for bedre læringsmuligheter for elevene – særlig de sårbare og utsatte» var viktig for utmerkelsen.

Hva vil det si å være lærer?

Hovedpersonen selv påpekte det samme i sin takketale.

– Eg har tenkt mykje på kva ein lærar gjer, kva det vil seie å være lærar. Og eg har kome fram til at ein lærar søkjer å finne måtar å være glad i alle barn, uansett. Det er det vi lærarar gjer. Og det kan være forbanna tøft. Men det er det som gjer oss til lærarar.

– Læraren vil derfor fortelle når skolen ikkje er til det beste for barna der, understreket Malkenes.

Både lederen for Utdanningsforbundet, Steffen Handal, og lederen for Utdanningsforbundet Oslo, Aina Skjefstad Andersen, var til stede på fredagens markering, og satte stor pris på utmerkelsen Malkenes fikk.

– Hele Norge bør heie på lærerne som tør å si i fra, til det beste for barna og skolen – uansett om de er enige i det som sies eller ikke.

– Jeg er veldig stolt over denne prisen og det som nå skjer. For tre år siden fikk Marius Andersen og Joakim Bjerkely Volden Zola-prisen for å ha sagt nei til urimelig detaljerte evalueringsskjemaer i barneskolen i Sandefjord, og i dag står Simon her for den systemkritikken han har bedrevet. Det er veldig gledelig å ha lærere som tør å si ifra om forhold som ikke er til elevenes beste, sier Handal.

– Tror dette er starten på noe positivt

Aina Skjefstad Andersen har vært tett på prosessen som leder for Utdanningsforbundet i Oslo, og både tror og håper at den langsiktige konsekvensen blir positiv.

– Vi har i mange år blitt kontaktet av medlemmer som har fryktet represalier om de har kommet med kritikk av skolen.

– Det Simon har gjort nå, er å åpne en boks. Jeg vil gratulerer ham sterkt med prisen, og samtidig tror jeg dette er starten på noe positivt, hvor lærere i langt større grad kan ytre seg uten frykt.

Hovedpersonen, som kommende skoleår skal jobbe på en skole i Bremanger, forteller også at han har tro på det samme.

– Jeg har blitt nedringt av lærere fra både Oslo og resten av landet, som forteller om lignende forhold som jeg har beskrevet og opplevd.

– Det er svært gledelig at så mange nå engasjerer seg i skolepolitikk i aviser og det generelle ordskiftet, sier Malkenes fornøyd.

Handals oppfordring: Undersøk ytringskulturen!

Det er også noe Steffen Handal håper å se mer til, men samtidig kommer han med en klar oppfordring til skoleeierne:

– I stedet for å konstatere at alt er bra, bør de gå grundig til verks og undersøke hvordan det virkelig står til med ytringskulturen på sine skoler.

– Kommunene og fylkeskommunene bør være sikre på at lærere kan ytre seg fritt, slik at vi på den måten kan sikre at svakheter ved skolene blir belyst og rettet opp i – til det beste for elevene.

Les Fritt Ords tale til prisvinner Simon Malkenes her.

Les Simon Malkenes’ takketale her.