Brudd i A2-forhandlingene i Spekter

I dag startet forhandlingene om overenskomstens del A2 mellom Utdanningsforbundet og Spekter Helse. Det endte med brudd.

Publisert 09.05.2018 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Oppdatert kl. 1830: Etter møter og særmøter konstaterte partene at man ikke kom til enighet i forhandlingene om overenskomstens del A2. Disse tas nå videre i avsluttende sentrale forhandlinger mellom Unio og Spekter.

Overenskomstens del A2 er en sentral forbundsvis overenskomstdel og omfatter alle medlemmer i Utdanningsforbundet som er tilsatt i foretak og virksomheter som er heleid av foretakene og plassert i overenskomstområde 10.

Utdanningsforbundets medlemmer i Spekter Helse består av to hovedgrupper. Den første hovedgruppen, hvor majoriteten av medlemmene befinner seg, er pedagoger med ulike typer spesialisering og med høyskole og-/eller universitetsutdanning på 5-7 år. Svært mange av disse har klinisk utdanning, som gir kompetanse og tittel spesialist i klinisk pedagogikk. Denne utdanningen innebærer en mastergrad med tillegg av en klinisk spesialistutdanning som går over tre år.

Den andre hovedgruppen medlemmer er førskolelærere med treårig høyskoleutdanning, mange med tilleggs-/videreutdanning.