Forhandlingene med PBL fortsetter i dag

Partene ved forhandlingsstart 28. august. Fra venstre: Anne Lindboe, administrerende direktør i PBL, Trond Ellefsen, forhandlingsleder i Delta, Anne Green Nilsen, forhandlingsleder i Fagforbundet, Espen Rokkan, forhandlingsleder i PBL og Terje Skyvulstad, forhandlingsleder i Utdanningsforbundet. Foto: Stig Brusegard.

Etter en selvpålagt pause er forhandlingene med PBL i gang igjen.

Publisert 10.09.2018

Forhandlingene med PBL starter tirsdag 28. august, men partene ble enige om å ta en pause i forhandlingene fram til 10. september. Lønn og pensjon står sentralt i årets oppgjør.

Terje Skyvulstad er nestleder i Utdanningsforbundet og forhandlingsleder for PBL-området i forbundet. Han har som mål å komme til enighet med PBL, men sier mye avhenger av om partene blir enige om lønn og en god og varig pensjonsløsning.

- PBL er opptatt av kvalitet i barnehagen. Disse ambisjonene må gjenspeiles i lønnsnivået til våre medlemmer som jobber i PBL-barnehagene, sier han.

Utsatte forhandlinger

Forhandlingene skulle opprinnelig vært gjennomført i mai, men ble utsatt fordi det var uavklart hvordan offentlig tjenestepensjon ville bli. Siden offentlig tjenestepensjon nå er mer avklart, er man klare til å forhandle om pensjon også i PBL-området.

Skyvulstad er klar på hva som er Utdanningsforbundets ambisjon.

- Vi ønsker å forhandle fram en pensjonsavtale som er bærekraftig over tid, og som er god for medlemmene og forutsigbar for arbeidsgiver, sier han.

Utdanningsforbundet leverer felles krav sammen med Fagforbundet og Delta. Partene hadde frist til å komme til enighet innen onsdag 29. august kl. 24.00, men har valgt å ta en pause og fortsette forhandlingene 10. september.

Saken vil bli oppdatert.

Se mer om tariffområdet PBL her

Se krav 1 fra fagforeningene her

Se tilbud 1 fra PBL her

Fakta

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) er en landsomfattende interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager.

Årets oppgjør er et hovedoppgjør og omfatter rundt 27.500 ansatte i om lag 1750 barnehager.

Utdanningsforbundet har rundt 6600 medlemmer i PBL.

Sitert

Terje Skyvulstad