– Uakseptabelt å bruke lockout i sykepleierstreiken

Skallet mann med briller ser inn i kameraet.
Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, forventer at regjeringen ikke blander seg inn med tvungen lønnsnemnd i konflikten. Foto: Eli Kristine Korsmo

NHO Service og Handel har varslet lockout i streiken med Norsk Sykepleierforbund (NSF). – Vi støtter sykepleierne og NSF fullt og helt i denne saken og mener dette er uakseptabelt, sier Steffen Handal.

Publisert 15.11.2018

55 sykepleiere er i streik etter at det ble brudd i meklingen mellom Norsk Sykepleierforbund (NSF) og NHO Service og Handel 25. oktober. Nå varsler NHO Service og Handel lockout fra tirsdag 20. november. Den vil berøre samtlige 65 bedrifter på denne overenskomsten, totalt vil 501 sykepleiere organisert i NSF omfattes av lockouten.

Les hva NSF selv sier: NHO kan ikke drive helsetjenester

– Vi vil gi vår fulle støtte til sykepleierne og NSF, og mener i likhet med vår felles hovedorganisasjon Unio at varselet om lockout fra NHO Service og Handel er uakseptabelt, mener Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

Usunn konkurransevridning

NSF har fremmet krav om lik minstelønn uavhengig av hvor du jobber i Helse-Norge. Unio uttaler at dette handler om prinsipper og ikke kroner og øre. Prinsipper som innebærer at helsebedrifter kan tjene penger på billig arbeidskraft, sammenlignet med andre deler av helsesektoren. Flere av de berørte helsebedriftene har meldt seg inn i NHO for å spare penger på NHOs billige tariffavtale. Dette er en konkurransevridning via tariffavtaler som er svært usunn, og ikke akseptabel.

Les hele uttalelsen fra Unio her

Advarer mot bruk av tvungen lønnsnemnd

Handal forventer at regjeringen ikke blander seg inn med tvungen lønnsnemnd i konflikten.

– Det er ikke grunnlag for bruk av tvungen lønnsnemnd. Belastningen på pasienter, brukere, pårørende og ansatte ved dette lockout-varselet må arbeidsgiver bære, sier han.

Sitert

Steffen Handal