SETT-dagene: – Vi må undre oss sammen med elevene

Lærer Katrine Lorentzen fra Stokmarknes skole lot seg inspirere på SETT-dagene. Foto: Eli Kristine Korsmo

Kan barna og elevene mer enn deg? Ikke vær redd for å undre deg og lære sammen med elevene, var ett av rådene fra flere av foredragsholderne på SETT-dagene.

Publisert 05.12.2017

Katrine Lorentzen hadde reist hele veien fra Stokmarknes for å få med seg Sett-dagene. Barneskolelæreren syntes det var både gode foredrag og spennende utstillere.

– Jeg synes det har vært stilig å være her, og har lyst til å lære mye mer. Jeg vil absolutt komme tilbake, gjerne med flere kollegaer, sier hun.

Lære sammen med elevene

Pedagogisk utviklingsleder ved Sandvika videregående skole, Ann Michaelsen, hadde to foredrag på konferansen. Hun var, som mange andre på konferansen, opptatt av at læreren må være en som lærer selv.

– Du må undre deg sammen med elevene. Det er det som gjør det morsomt å være skoleleder og lærer i dag, for jeg lærer veldig mye av elevene, sier Michaelsen, som blant annet viste hvordan man kan lage en digital undervisningsplan med rom for samarbeid på tvers av landegrenser.

Vi vil at lærere og ledere skal jobbe med sin bevissthet om hva som er god utdanning, og hvordan moderne og innovative metoder og verktøy kan bidra til god utdanning. Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet

Flere deltakere

1411 barnehagelærere, lærere og ledere deltok på SETT-dagene, som er Skandinavias største messe og konferanse for moderne og innovativ læring. Det er andre året konferansen blir arrangert i Norge, og i fjor deltok 1195.

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, og Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, åpnet konferansen.

– Vi må lære barna og elevene ikke bare å konsumere teknologi, men også å skape, sa Johansen.

Tormod Korpås, leder for sentralt lederråd i Utdanningsforbundet, Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo og Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet. Foto: Eli Kristine Korsmo

Etikk, kritikk og god utdanning

Steffen Handal minnet om at verken det innovative, moderne eller digitale har en verdi i seg selv.

– Både det digitale og analoge må oppfylle noen kvalitetskrav, og disse er Utdanningsforbundet opptatt av. Vi vil at lærere og ledere skal jobbe med sin bevissthet om hva som er god utdanning, og hvordan moderne og innovative metoder og verktøy kan bidra til god utdanning, sa Handal. Han var også opptatt av at lærere og ledere må kunne være kritiske, og i tillegg ivareta etikk og personvern.

Bruke verktøy på ulike måter

Kamilla Ekhaugen og Lena Masaman jobber i Vendla barnehage i Asker, og synes det var nyttig å være to fra samme barnehage. Da er det lettere å dele kunnskapen i etterkant.

– Mye av dette var nytt for oss og vi er her for å få inspirasjon. I barnehagen kommer man langt med en IPad. Vi har vært på mange spennende foredrag, og har blant annet lært at man kan bruke de samme verktøyene på mange forskjellige måter, sier Ekhaugen.

Kamilla Ekhaugen og Lena Masaman jobber i Vendla barnehage i Asker og syntes de lærte mye nytt på SETT-dagene. Foto: Eli Kristine Korsmo

Dette er SETT-dagene

Konferansen arrangeres av Easyfairs, i samarbeid med Oslo kommune ved Utdanningsetaten og Utdanningsforbundet.

Den gikk av stabelen 29. og 30. november 2017 på Norges Varemesse på Lillestrøm.

De tre temaene på årets konferanse var:

• Mestre det digitale samfunnet og mestre livet
  • Hvordan utnytter vi teknologien?
  • Barnekultur på ramme alvor

Vil du vite mer? Sjekk ut settdagene.com

Sitert

Steffen Handal