Nesten 600 flere enn i fjor har fått tilbud om studieplass på en lærerutdanning, viser tall fra Samordna opptak. – Det er vi godt fornøyd med, sier nestleder Terje Skyvulstad.
Tekst Gunn Gallavara og Stian Skaar
Publisert 19.07.2017Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Tekst Gunn Gallavara og Stian Skaar
Publisert 19.07.2017Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Flott at flere får tilbud om lærerutdanning
Nesten 600 flere enn i fjor har fått tilbud om studieplass på en lærerutdanning, viser tall fra Samordna opptak. – Det er vi godt fornøyd med, sier nestleder Terje Skyvulstad.
Øker mest: Lektor og barnehagelærer
Tallene fra Samordna opptak viser at lektorutdanningen for 8.-13. trinn og barnehagelærerutdanningen fortsetter økningen fra 2016 i antallet tilbudte studieplasser. Lektorutdanningen er også i år vinneren med en økning på 12,6 prosent. For barnehagelærerutdanningen er økningen på 8,9 prosent.
Fakta: Utvikling søkertall og tilbud 2015-2017
Utdanningstype
Planlagte studieplasser
Søknader førstevalg
Tilbud
Lærer - Lektor
936
1920
1530
Lærer - Barnehage
2641
3282
3435
Lærer - Faglærer
563
914
495
Lærer - Grunnskole 1-7
1594
2696
1923
Lærer - Grunnskole 5-10
1399
2603
2007
I alt
7293
12.037
9564
Utdanningstype
Planlagte studieplasser
Søknader førstevalg
Tilbud
Lærer - Lektor
977
2030
1615
Lærer - Barnehage
2483
3414
3742
Lærer - Faglærer
576
999
673
Lærer - Grunnskole 1-7
1597
2304
1664
Lærer - Grunnskole 5-10
1427
2563
1965
I alt
7060
11.310
9659
Utdanningstype
Planlagte studieplasser
Søknader førstevalg
Tilbud
Endring 16-17
Lærer - Lektor
1006
2369
1819
12,6 %
Lærer - Barnehage
2604
3652
4076
8,7 %
Lærer - Faglærer
527
972
632
-6,1 %
Lærer - Grunnskole 1-7
1503
2187
1681
1,0 %
Lærer - Grunnskole 5-10
1445
2452
2007
2,1 %
I alt
7085
11.632
10.215
5,8 %
Stabilt for grunnskolelærerutdanningen
1681 søkere er tilbudt studieplass på grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Dette er en økning på 1 prosent. På grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn er økningen på 2,1 prosent.
– Vi har tidligere advart regjeringen om at et opptakskrav med karakteren 4 i matematikk til grunnskolelærerutdanningen og lektorutdanningen vil føre til en nedgang i antallet kvalifiserte, og dermed kan antallet søkere gå ned. Vi er derfor veldig glade for at tallene viser at antall tilbudte studieplasser holder seg stabile, sier Terje Skyvulstad.
I 2017 er det 486 søkere som fikk betinget tilbud om opptak til grunnskolelærerutdanning og lektorutdanning. Disse studentene tilfredsstiller karaktersnittet på 3, men får ikke opptak til lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen fordi de har karakteren 3 i matematikk.
Søkerne som har karakteren 3 i matematikk og ellers fyller opptakskravene får tilbud om forkurs i matematikk, bestått forkurs gir opptak til studiet. Om det reelle antallet personer som får tilbud om opptak holder seg stabilt fra 2016 vet vi først når forkurset er gjennomført og semesterstart nærmer seg.
Bekymret for yrkesfaglærerutdanningen
Det er dessverre også i år en nedgang i tilbud om opptak til yrkesfaglærerutdanningen. Det bekymrer Terje Skyvulstad og Utdanningsforbundet.
– Vi har i Norge stor mangel på yrkesfaglærere. At det i 2017 er sendt ut 22 prosent færre tilbud om studieplass enn i 2016 er svært bekymringsfullt. Norge trenger mange fagarbeidere fremover. Gode fagarbeidere får vi kun med mange nok dyktige og kvalifiserte yrkesfaglærere, sier forbundets nestleder.
Norge trenger mange fagarbeidere fremover. Gode fagarbeidere får vi kun med mange nok dyktige og kvalifiserte yrkesfaglærere.
Terje Skyvulstad, nestleder
En undersøkelse av HiOA og NTNU gjennomført i 2013 viser at mer enn 1000 yrkesfaglærere tilsatt i videregående skole ikke har lærerutdanning. Det tar tid å fylle opp dette underskuddet.
– Regjeringen sier at de satser på yrkesfaglærerutdanningen, men det er tydelig at regjeringens politikk ikke fungerer for denne lærerutdanningen. For å øke rekrutteringen er det nødvendig med et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, universitet og høyskole, skole og arbeidsliv. Utdanningsforbundet tar gjerne initiativ til et slikt samarbeid, og jeg håper partene i arbeidslivet, utdanningssektoren og politikere blir med, avslutter Terje Skyvulstad.