Hva skal være viktigst i de ulike fagene? De første skissene er nå klare, og vi oppfordrer alle lærere til å engasjere seg og gi innspill.
Tekst Anne Karin Sæther
Publisert 13.09.2017Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Tekst Anne Karin Sæther
Publisert 13.09.2017Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Nye læreplaner: – Gi innspill!
Hva skal være viktigst i de ulike fagene? De første skissene er nå klare, og vi oppfordrer alle lærere til å engasjere seg og gi innspill.
Prosessen med å lage et nytt læreplanverk for grunnopplæringen er kommet godt i gang. De første skissene beskriver kjerneelementene i hvert enkelt fag.
– Jeg håper at så mange lærere som mulig engasjerer seg i dette arbeidet. Her får alle en mulighet til å påvirke fagene som er ganske unik, sier nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad.
Åpen prosess
Gruppene som nå har levert sine første skisser består i all hovedsak av lærere. Arbeidet med fagfornyelsen ledes av Utdanningsdirektoratet, som har lagt stor vekt på at de ønsker en åpen og inkluderende prosess.
Frist for innspill i denne runden er 27. september. Det vil også være mulig å gi innspill til en videreutviklet versjon av skissene, som etter planen blir lagt frem 23. oktober.
Intern referansegruppe
Alle i lærerprofesjonen kan delta som enkeltpersoner i fagfornyelsen. Utdanningsdirektoratet oppfordrer også lærere til å samles og diskutere utkast med kolleger.
Utdanningsforbundet jobber bredt med fagfornyelsen, og vil være tett på prosessen.
Utdanningsforbundet har etablert en intern referansegruppe bestående av ulike representanter fra lærerprofesjonen. Gruppa skal gi innspill til sentralstyret.
– Det er en solid samling med kompetanse og klokskap i gruppa, så dette vil bli spennende. I tillegg har vi jo også alle tillitsvalgte som engasjerer seg i fagfornyelsen, sier Skyvulstad.
Klart til 2020
Den fagfornyelsen som nå pågår bygger på arbeidet til Ludvigsen-utvalget, som skrev om framtidas skole, og på stortingsmelding 28 fra 2016, kalt "Fag, fordypning, forståelse – en fornyelse av Kunnskapsløftet".
Nå jobbes det videre med å integrere verdigrunnlaget og fagene. Det jobbes også med hvordan de tre tverrfaglige temaene skal integreres i hvert fag. Disse tre temaene er:
bærekraftig utvikling
folkehelse og livsmestring
demokrati og medborgerskap
Fra 2018 skal det utvikles utkast til læreplaner i 14 ulike fag og det skal gjennomføres høring. Høsten 2020 skal det nye læreplanverket tas i bruk.