Kan bli streik i barnehager i Bergen

Logo for Akasia barnehage AS
Utdanningsforbundet og Akasia skal mekle neste uke.

Dersom Utdanningsforbundet og Akasia barnehage ikke kommer til enighet i mekling, vil det blir streik i syv barnehager i Bergen fra fredag 5. mai.

Publisert 27.04.2017 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Unio har torsdag varslet Spekter om at 60 (oppdatert 28. april, red. anm.) medlemmer av Utdanningsforbundet i syv Akasia-barnehager i Bergen vil være i streik fra fredag 5. mai, dersom partene ikke kommer til enighet i mekling.

Forhandlingene mellom de ansattes organisasjoner og Akasia har pågått siden mai 2016, etter at Akasia meldte seg inn i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Utdanningsforbundet forhandler sammen med Fagforbundet, Delta og Lederne.

Forhandlingene ble brutt 15. februar 2017, og det er spesielt spørsmål om pensjon partene er uenige om. De andre arbeidsgiverorganisasjonene har også meldt plassfratredelse for sine medlemmer i dag.

Har endret pensjonsavtalene

Alle barnehagene i Akasia kommer fra tidligere arbeidsforhold som var regulert av tariffavtalene for Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter (KA) og PBL (Private Barnehagers Landsforbund). De ansattes organisasjoner krevde at ansatte i barnehagene ikke skulle miste rettigheter da Akasia meldte seg inn i Spekter.

Det viste seg likevel at Akasia i 2016 ensidig endret de ansattes pensjonsordning. Det er noe Utdanningsforbundet og de andre arbeidstakerorganisasjonene ikke kan akseptere, og spørsmålet vil være sentralt i meklingen.

Barnehager der ansatte kan være i streik fra fredag 5. mai

• Fana barnehage
  • Litlafjell barnehage
  • Nygård menighetsbarnehage
  • Nykirken barnehage
  • Skjold menighetsbarnehage
  • Sædalen barnehage
  • Søreide barnehage

Fakta

Det er totalt 20 Akasia-barnehager. Halvparten av barnehagene kom fra KA-området og den andre halvparten fra PBL. Utdanningsforbundet har 141 medlemmer i disse barnehagene.

Dersom mekling 3. og 4. mai ikke fører til enighet, vil 60 av Utdanningsforbundets medlemmer i 7 Akasia-barnehager være i streik fra fredag 5. mai.

Alle medlemmene som er omfattet av 1. uttak, er varslet.