Flere blir nullpensjonister

Hånden til en person som legger mynter oppe på hverandre i stabler
Mange vil komme dårligere ut med regjeringens forslag til samordningsregler for offentlig tjenestepensjon. Foto: UDF.

Regjeringens forslag til nye samordningsregler for offentlig tjenestepensjon vil gi flere «nullpensjonister», skriver Dagbladet.

Publisert 02.10.2017 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

– I 2009 ble vi lovet at verdien av samordningsfordelene skulle videreføres. Nå ser vi derimot at mange vil komme dårligere ut og få lavere kompensasjonsgrad sammenliknet med dagens regelverk. Dessuten savner vi en vurdering av utviklingen i antallet nullpensjonister med dette forslaget, sier Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio, til Dagbladet.

Nye regler på høring

Seks år etter at pensjonsreformen trådte i kraft har regjeringen sendt forslag til samordningsregler for offentlig tjenestepensjon på høring. Nye regler er nødvendig for å kunne beregne alderspensjon for alle med offentlige tjenestepensjonsordninger som er født i 1954 og senere.

Ifølge Dagbladet (Dagbladet +) vil det bli flere nullpensjonister, altså pensjonister som har høyere samordningsfradrag enn bruttopensjon, slik at det ikke utbetales noe fra pensjonsordningen fordi folketrygden alene oppfyller bruttonivået. I denne gruppen finner vi særlig deltidsansatte, som det er spesielt mange av i kommunal sektor.

Må øke kronebeløpet eller prosentsatsene

– Kronebeløpet eller prosentsatsene må økes for at framtidige pensjonister ikke skal tape for mye, mener Erik Orskaug.

– Mange som jobber deltid, kommer dårligst ut. Det kan tale for at man gjør noe med kronebeløpet, sier han videre til Dagbladet.