Strever du med vanskelige lederspørsmål?

Hvis svaret er ja, kan Utdanningsforbundets lederhjelp være en god medspiller.

Lederhjelpen skal tilby støtte til ledermedlemmer som trenger hjelp i ledelsesfaglige spørsmål. De som tar i mot de fleste henvendelsene er Berit Anne Halkjelsvik og Sissel Havre i sekretariatet.

– Mange av dem som ringer vil gjerne være trygge på at det de gjør er riktig, forteller Halkjelsvik, som har svart på telefoner helt tilbake til 2009.

– Vi kan bistå i ledelsesfaglige spørsmål og være en samtalepartner om faglig utvikling i barnehage og skole. Dette er faktisk spørsmål vi gjerne kunne fått flere av, sier Sissel Havre, som selv har styrerbakgrunn. Innringerne får ingen fasitsvar, men noen å spille ball med i problemstillinger som de strever med.

Mange hjelpere

Mange av spørsmålene de får går imidlertid på avtaleverk, og kan dreie seg om lønn, arbeidstid og så videre.

– Spørsmål som gjelder lov og avtaleverk kan også rettes til lokallag, fylkeslag eller medlemshjelpen vår. Men alle får svar. Ofte ber vi om hjelp fra de andre fagseksjonene våre, for eksempel seksjon for juridiske spørsmål og seksjon for forhandlinger, sier Halkjelsvik. Bente Schei Ystehede er advokat og en av fagekspertene de kan henvende seg til.

– Grunnen til at de henvender seg til oss er at sakene kan være komplekse, ofte er det ikke et enkelt svar, sier hun.

Slik gjør du

Lederhjelperne oppfordrer ledere til å ta kontakt, gjerne med en kort skriftlig henvendelse med en antydning om hva de vil spørre om.

– På den måten kan vi forberede oss litt og gi bedre svar. Bare be om å bli ringt opp, så gjør vi det, sier Halkjelsvik.