Sier nei til skolestart for 5-åringer

Utdanningsforbundet støtter ikke Høyres utspill om skolestart for 5-åringer.

Høyres utdanningspolitisk talskvinne, Kristin Vinje, mener tiden er inne for å framskyve skolestart med ett år, dvs. at 5-åringer skal sette seg på skolebenken. Behovet for tidlig læring og tidlig innsats er noen av  argumentene.

Lederen i Oslo Høyre, Nikolai Astrup, mener det er på tide å gå enda lengre enn ved innføringen av R97, som var den forrige store grunnskolereformen der seksåringene gjorde sitt inntog i skolen. Den gang ble skoleløpet også utvidet med ett år. Nå mener han at skoleløpet ikke bør utvides, men at elevene bør slutte ett år tidligere enn i dag.

Lærer best i gode barnehager
Nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, sier til Aftenposten at tidlig innsats er viktig, men at femåringene lærer best i gode barnehager. Og han får støtte av Elevorganisasjonen og Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

Utdanningsforbundets Ragnhild Lied sier til VG at dagens skole ikke er tilpasset de aller yngste. – Vi bør heller satse på barnehagen og barnehagepedagogikken, sier hun.

Også pedagogisk leder Oxana Rødnes er enig. Hun er pedagogisk leder i Oslobarnehagen Sofies Hage. – Tidlige læring gjør vi her i barnehagen, sier Rødnes til Aftenposten.

Oppslag i Aftenposten
Oppslag i VG.no
P2 Her og nå "Bør femåringer starte på skolen?"
Oppslag i Dagsavisen

Lære på egne premisser
Ragnhild Lied sier at hun er glad for at politikerne nå har fått øynene opp for hvor viktig det er å satse på denne aldersgruppen.

– Barndommen er viktig for barnets læring og utvikling. Men vi mener det er viktig at disse barna får lære på sine egne premisser, sier Lied.

Flere land har 5-årig skolestart, blant annet i England. – Der er det nå stor aktivitet for å få hevet denne aldersgrensen. Det begynner å bli stor bevissthet i Europa rundt forskjellen mellom barnehage og skole, sier Lied.

– For mye – for tidlig
Peder Haug, professor i pedagogikk ved Høgskolen i Volda, sier til Dagsavisen at forslaget med 5-årig skolestart framstår som en overflatisk måte og møte skolens utfordringer på. Han mener det kreves både kunnskap og politisk prioritering for å lykkes.

– Vi vet at tidlig innsats gir gode resultater, men det diskuteres ikke hva slags innsats det er snakk om, sier Haug. Og han minner om politikernes løfter før innføring av R97 om en «myk lekende» skolehverdag for 6-åringene som viste seg å være lite verdt.

Lunken kunnskapsminister
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier til Aftenposten at han er mer lunken til forslaget enn flere av side partikollegaer. Men han synes samtidig ideen er spennende.

Ingen 5-årsreform i denne perioden
I Stortingets spørretime, onsdag, fikk statsminister Erna Solberg spørsmål fra KrF-representanten Anders Tyvand om hun kan garantere for at forslaget om skolestart for femåringer ikke vil bli fremmet i denne storingsperioden.

– Jeg tror jeg kan garantere at vi ikke kommer til å foreslå det i denne stortingsperioden, svarte Solberg.

Les mer om saken på vg.no