PBL: Vi krever en god, trygg og livslang pensjon

Det nærmer seg mekling i PBL, og stridens kjerne dreier seg om hvilken pensjonsordning ansatte i PBL-barnehager skal ha. Her kommer mer informasjon til deg som er styrer.

Publisert 05.09.2014 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta forhandlet sammen da de møtte PBL (Private Barnehagers Landsforbund) til forhandlinger i Bodø 16. juni i år. Det ble raskt klart at partene ikke klarte å komme til enighet, og bruddet kom allerede tidlig den andre dagen av forhandlingene. Partene møtes til mekling torsdag 18. september.

Uenighet om pensjon

Spørsmålet om pensjon var det vanskeligste i årets forhandlinger, selv om lønn alltid er viktig i et hovedtariffoppgjør. Bakgrunnen for bruddet var at PBL fremmet et krav om endring fra ytelsesbasert pensjonsordning til en innskuddsbasert pensjonsordning. Styrerne har spesielt mye å tape på en overgang til innskuddsordning. Vi har derfor laget et brev til alle våre styrermedlemmer i PBL-barnehager med utdypende informasjon.

Last ned brevet her!

I brevet finner du informasjon om:

• De ulike pensjonsordningene og hva de vil ha å si for de ansattes vilkår.
  • Konsekvenser for barnehagens økonomi.

Dersom PBL fastholder sitt standpunkt i meklingen, kan det gå mot streik i PBL-barnehager for første gang i historien. Vi setter pris på at du er medlem i Utdanningsforbundet – for oss er det svært viktig å kjempe for at lederne skal ha gode og ryddige vilkår!

Les mer her:
PBL-oppgjøret: Mekling i september