Tidsressurspotten – redusert arbeidsbelastning for lærere med særlig krevende arbeid
Faktaarket tar for seg tidsressurspotten i lærernes arbeidstidsavtale, en tidsressurs som for de øvrige ressursbestemmelsene som hovedregel skal føre til redusert årsramme for undervisning for den lærer som får del av tidsressursen.
Faktaark 7 / 2013
Evaluering av nasjonale prøver som system
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, NIFU, har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert nasjonale prøver som system. I dette faktaarket presenterer vi noen hovedfunn.
Faktaark 14 / 2013
Spesialundervisning i kommunale grunnskoler t.o.m. skoleåret 2012/13
Faktaarket presenterer utvikling over tid i bruken av spesialundervisning i kommunale grunnskoler. Vi ser blant annet på antall elever og organisering og assistentbruk.
Faktaark 4 / 2013
Bruk av assistenter i grunnskolen
Bruken av assistenter i grunnskolen har økt for hvert år siden 2007/08. Prosentandelen assistenttimer regnet av lærertimer til undervisning utgjør nå i overkant av 35 prosent.
Faktaark 5 / 2013
Denne rapporten oppsummerer hva medlemmene har svart på spørsmålene om leksehjelp, valgfag og utstyrssituasjonen i videregående opplæring.
Rapport 1 / 2013
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2012/13
I dette faktaarket presenterer vi tall for antall elever, lærere og skoler til og med skoleåret 2012/13.
Faktaark 2 / 2013
Årsverk til undervisning gitt av personer uten godkjent undervisningskompetanse
Myndighetene har en stor utfordring i å rekruttere lærere etter hvert som flere lærere går ut i pensjon. Dette faktaarket tar for seg utfordringen skoleverket har med å bemanne grunnskolen med undervisningspersonale med godkjent undervisningskompetanse.
Faktaark 3 / 2013
Kontaktlærerens tidsressurs
I dette faktaarket om kontaktlærerens tidsressurs fokuserer vi på den tiden kontaktlæreren har til å utøve sin funksjon.
Faktaark 11 / 2012
Lærerårsverket i grunnskolen
Svært mange tror fortsatt at lærernes arbeid kun omfatter den tiden de underviser. Ved at elevenes skoleår er på 38 uker, har mange en forestilling om at lærerårsverket eller lærernes arbeidstid i løpet av et år er særdeles lav.
Faktaark 10 / 2012
Kvalitetsbegrepet i norsk utdanning. Hva dreier det seg egentlig om?
Kvalitet er et hyppig brukt begrep i den offentlige debatten, både om utdanning og andre tjenestetilbud som det offentlige har ansvar for. Kvalitet er imidlertid ikke et entydig begrep.
Temanotat 3 / 2012
Ny forskning om langsiktige effekter av mindre klasser
Kunnskapsdepartementet arbeider for tiden med å lovfeste en nasjonal bestemmelse om lærertetthet i grunnskolen. Det er samtidig en pågående debatt om hvorvidt klassestørrelse påvirker elevenes læring.
Faktaark 8 / 2012
Indikatorer for lærertetthet i skoleverket og pedagogtetthet i barnehagene
Lærertettheten i skoleverket og pedagogtettheten i barnehagen blir ofte sammenliknet og rangert. Dette forutsetter at indikatorene man bruker er sammenliknbare. For de mest brukte indikatorene er dette ikke tilfelle.
Faktaark 6 / 2012