Ofte stilte spørsmål om forsikring

Her har vi samlet spørsmålene våre medlemmer ofte lurer på om våre forsikringer. Hvis du ikke finner det du lurer på, ta gjerne kontakt med oss på mail eller telefon.

Spørsmål og svar om betaling

Hvordan oppretter jeg avtalegiro eller efaktura?

Vi oppfordrer alle til å benytte seg av eFaktura. Da får du regningene rett i nettbanken, ferdig utfylt med KID og beløp. For å opprette en avtale om eFaktura kan dette gjøres ved betaling av forsikringsfakturaen eller søke frem Utdanningsforbundet som tilbyder. Bruk medlemsnummeret ditt som eFaktura-referanse. Obs! har medlemsnummeret ditt færre enn 8 siffer setter du nuller foran. Avtalegiro avtale kan du opprette i din nettbank ved betaling av din forsikringsfaktura.

Jeg har bestilt en forsikring, hvordan betaler jeg?

Første betaling av nytegnet forsikring vil komme som faktura per post.

Hvorfor har jeg fått en purring når jeg har avtalegiro?

Dette kan skyldes at beløpsgrensen på din avtalegiro er for lav, eller at det ikke var dekning på konto på trekkdato. Ved å betale mottatt purring fortsetter den elektroniske betalingsavtalen som normalt.

Vil forsikringene mine stoppe om jeg ikke betaler en faktura?

Glemmer du å betale en faktura vil ikke forsikringene stoppe opp, men du vil motta en purring. Betaler du ikke purringen vil du motta et inkassovarsel som også informerer om at dine forsikringer er stoppet.

Hvordan starte forsikringer som er stoppet grunnet manglende betaling?

Har du mottatt et inkassovarsel er forsikringene dine stoppet. Etter at utestående beløp er betalt kan forsikringene bestilles på nytt. Ta kontakt med oss eller legg inn forsikringsbestilling på nytt via Min side.

Har du mottatt et inkassokrav fra Conecto må kravet betales i sin helhet. Når dette er gjort kan forsikringene bestilles på nytt. Henvendelser vedrørende inkassokravet rettes direkte til Conecto AS på telefon 67 15 78 80.

Jeg har betalt for mye, hva gjør jeg?

Betaler du for mye eller betaler en faktura to ganger, vil det overskytende beløp automatisk tilbakebetaltes til samme konto. Det er ikke nødvendig å melde fra til oss, transaksjonen skjer innen kort tid.

Kan jeg dele opp betalingen min?

Får du faktura per post kan du kun ha 1, 2 eller 4 betalingsterminer. Har du en elektronisk betalingsløsning som eFaktura-avtale eller avtalegiro-avtale kan du velge opptil 12 terminer.

Dersom du ønsker å motta betalingskravene for dine forsikringer elektronisk må du selv opprette en AvtaleGiro- eller eFaktura-avtale i din nettbank.

For å opprette en avtale om eFaktura kan du søke opp "Utdanningsforbundet" som tilbyder og bruke medlemsnummeret ditt som eFaktura-referanse. Har ditt medlemsnummer færre enn åtte siffer legger du inn nuller i forkant, f.eks 00012345.

En AvtaleGiro må opprettes i nettbanken ved betalingen av din forsikringsfaktura.

Hvis du ønsker å endre antall terminer, ta kontakt på epost forsikring@udf.no eller på telefon 24 14 20 00.

Har du byttet bank og har avtalegiro eller efaktura?

Slett avtalen du har i den gamle banken din. Opprett en ny avtale i den nye banken ved å legge inn opplysninger fra fakturaen som ligger på min side, eller fra en eventuell purrefaktura.

Spørsmål og svar om bestilling/endring

Hvordan endrer jeg forsikringssummen for Livs- eller uføreforsikring?

Ønsker du å øke antall G må det sendes inn et nytt helseerklæringsskjema, dette gjøres enkelt gjennom vår forsikringskalkulator eller Min Side på udf.no.

Ønsker du å redusere antall G vil dette være en endringsoppsigelse, og det må derfor gis skriftlig beskjed om dette på e-post til oss, hvilket antall G du ønsker at Uføreforsikringen skal reduseres til. Reduksjonen vil tre i kraft fra neste hovedforfall (31.12).

Hvordan endrer jeg reiseforsikringen?

Ønsker du å oppgradere din reiseforsikring fra en person til familie kan dette gjøres på Min side, eller ved å sende mail til forsikring@udf.no. For reduksjon fra reiseforsikring familie til en person kan dette gjøres ved hovedforfall 31.12

Jeg har bestilt personforsikring, men jeg har ikke hørt noe, hva gjør jeg?

Det kan være inntil 4-6 ukers behandlingstid hos Helsevurdering i Tryg Forsikring. Forutsatt at søknaden blir godkjent er man forsikret fra datoen Tryg mottok søknaden. Har du henvendelser angående din søknad kan du ta kontakt med Helsevurdering i Tryg Forsikring på telefon 55 17 15 55 eller e-post helse@tryg.no

Spørsmål og svar om skade

Hvor melder jeg skade?

Det er Tryg Forsikring som behandler alle skadesaker. Skader kan meldes via Tryg sine hjemmesider, per telefon 55 17 19 26 eller via e-post skade@tryg.no.
Spørsmål om saksgang eller skadeoppgjør rettes direkte til Tryg.

Spørsmål og svar om oppsigelse

Hvordan si opp en forsikring?

Våre forsikringer har hovedforfall 31.12 hvert år og kan derfor kun sies opp per denne dato. Kollektive avtaler er ikke omfattet av regelen om fri flytterett mellom forsikringsselskaper. Se Forsikringsavtaleloven § 3,6 og § 12.3, samt generelle forsikringsvilkår  punkt 2 for mer informasjon.

Våre forsikringer kan sies opp på Min side eller på e-post til forsikring@utdanningsforbundet.no innen 31.12.

Sier Utdanningsforbundet opp forsikringen jeg har et annet sted?

Utdanningsforbundet sender ikke oppsigelser til andre forbund eller forsikringsselskap når du bestiller forsikring hos oss. Du må derfor selv sørge for å si opp eksisterende forsikringer i andre forbund eller forsikringsselskap.

Kan jeg angre bestillingen av en forsikring ?

Har du bestilt en forsikring som du ikke ønsker allikevel, kan du angre bestillingen inntil 30 dager etter første virkedag for forsikringen.