KS (kommunesektoren)

Spørsmål rundt koronakrisen?

På vår temaside samler vi aktuelle spørsmål og svar for våre medlemmer. Du finner også annen relevant informasjon fra Utdanningsforbundet.

Nyheter KS

Sentrale tillegg og ny garantilønn

Logg inn for å sammenlikne tall fra kommuner og fylkeskommuner.

Lønnskalkulator 2019 med sammenligning

Fyll ut feltene nedenfor for å finne laveste utregnede årslønn.

Lønnskalkulator 2019

Om tariffområdet KS

KS er arbeidsgiverorganisasjonen som forhandler på vegne av alle norske kommuner og fylkeskommuner – med unntak av Oslo kommune. KS er også kommunenes interesseorganisasjon som formidler medlemmenes behov og påvirker statlige rammebetingelser.

Utdanningsforbundet har godt over 90.000 medlemmer i tariffområdet KS, som omfatter alle kommuner og fylkeskommuner foruten Oslo. De største medlemsgruppene er lærere, skoleledere, barnehagelærere og styrere. I tillegg har vi medlemsgrupper som er ansatt i PP-tjenesten og i administrasjonen i fylkeskommunene og kommunene.

Utdanningsforbundet forhandler hovedavtale, hovedtariffavtale og generelle særavtaler gjennom hovedorganisasjonen Unio i KS-området.I KS er det inngått en rekke avtaler som regulerer bl.a. arbeidstid i skole og barnehage. Dette er sentrale særavtaler, de kan være generelle (gjelder alle i KS) eller forbundsvise (mellom KS og enkeltforbund), se for øvrig lenkene under.