Slik foregår tariffoppgjørene i PBL

Utdanningsforbundet har rundt 7300 medlemmer i tariffområdet PBL, som er vårt største tariffområde i privat sektor. Området er også det største der Utdanningsforbundet forhandler direkte. Her ser du hvordan lønnsoppgjøret foregår.

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) er en interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager. Det er over 1900 barnehager i Norge som er medlem av PBL. Og det jobber rundt 32.000 ansatte der.

Samarbeider med andre arbeidstakerorganisasjoner

Over en lang periode har det vært samarbeid mellom arbeidstakerorganisasjonene Fagforbundet, Delta og Utdanningsforbundet når det kommer til å forhandle med PBL. Organisasjonene har stått sammen og levert felles krav. Arbeidstakerorganisasjonen Lederne har også vært tilsluttet samarbeidet, men mer løst og fra oppgjør til oppgjør.

Organisasjonene har også stått sammen i meklinger, unntatt i oppgjøret for 2020 da Utdanningsforbundet meklet alene etter at Utdanningsforbundets medlemmer på området stemte nei til det anbefalte resultatet i uravstemning. Medlemmene i Fagforbundet og i Delta stemte for resultatet. Det har fortsatt ikke vært gjennomført streik på området.

Starter forhandlingene senere

Det er vanlig at man i PBL-området starter forhandlingene etter at forhandlingene i KS, Oslo og staten er gjennomført. Annethvert år er det hovedoppgjør der man kan forhandle om både lønn og andre bestemmelser. Mellom hvert hovedoppgjør er det mellomoppgjør. Der forhandler man vanligvis bare om lønn.

I år er det mellomoppgjør. Men fordi man i hovedoppgjøret i fjor bestemte at pensjon og overgang til ny avtalefestet pensjon (AFP) kunne bringes inn i mellomoppgjøret i år, kan det bli forhandlinger om dette også.

I tariffområdet PBL har partene siden 2014 forsøkt å få til en varig pensjonsordning for ansatte i PBL-barnehager. Pensjon har derfor vært tema i alle oppgjørene siden den gang. I 2019 ble partene langt på vei enige om en fullstendig pensjonsordning med noen overgangsordninger, men overgangen til ny AFP-ordning er fortsatt ikke gjennomført. Partene har avtalt at dette skal komme på plass innen senest 1. januar 2023.

Selv om partene bare forhandler når det er lønnsoppgjør, har det ofte vært avtalt i forhandlingene at partssammensatte utvalg skal jobbe videre mellom oppgjørene. Da med ulike tema man avtaler at det er hensiktsmessig å forberede og avklare mellom tariffoppgjørene. I lønnsoppgjøret 2020 ble det avtalt partssammensatte utvalg om både helsefremmende og forebyggende arbeidsmiljø, om overgang til ny AFP-ordning og om ny masterkode.

Dette er forhandlingsutvalget

Nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, er forhandlingsleder. I tillegg er følgende medlemmer med i forhandlingsutvalget: Ann Mari Milo Lorentzen og Hanne Fehn Dahle fra sentralstyret. Forhandlingssjef Erik Brinck Wessel Løvstad, Osmund Gard Skjeggestad, Gun Hafsaas, Endre Lien og Anne-Dorthe Nodland Aasen fra sekretariatet.

Les mer om tariffområdet PBL

Siste om lønnsoppgjøret