Slik foregår tariffoppgjørene i Oslo

Utdanningsforbundet har over 9000 medlemmer som er ansatt i Oslo kommune. Her kan du lese hvordan de sentrale tariffoppgjørene i tariffområdet foregår.

Det er klare likheter mellom oppgjørene i KS og Oslo kommune. Oslo kommune er altså et eget tariffområde, som har egne forhandlinger. Arbeidstakerne er også her representert gjennom fire store hovedorganisasjonene, LO (LO mangler tall på antall medlemmer i Oslo kommune) Unio (13.000 medlemmer), Akademikerne (3500 medlemmer) og YS (1100 medlemmer).

Som i KS er det hovedoppgjør og mellomoppgjør annet hvert år, hvor det i et hovedtariffoppgjør forhandles både om lønn og om andre bestemmelser i hovedtariffavtalen. I 2021 er det et mellomoppgjør, hvor det bare forhandles om lønn, mens det i fjor også ble bedre bestemmelser om videre- og etterutdanning med lønn, samt at det ble forhandlingsrett på pensjon.

Ulike lønnssystemer i KS og Oslo

Forhandlingene starter som oftest i april, hvor hovedsammenslutningene overleverer sine første, innledende krav. Det kan komme nye og endrede krav underveis i forhandlingene. Forhandlingene foregår parallelt med forhandlingene i KS (og staten), og vil også være et viktig bakteppe.

– Hovedforskjellen mellom KS og Oslo er at de har to ulike lønnssystem. Det gjør at virkemidlene i de to oppgjørene er forskjellige, de ulike lønnssystemene gir både muligheter og begrensninger, sier Aina Skjefstad Andersen. Hun er leder i Utdanningsforbundet Oslo, og har vært forhandlingsleder for Unio Oslo kommune siden 2014.

Les mer om tariffområdet Oslo kommune

I forhandlinger gjelder det ikke å spille ut alle kortene med en gang, og det er mange hensyn å ta. Unios medlemsorganisasjon i Oslo kommune består av:

• Utdanningsforbundet (9089 medlemmer)
  • Norsk Sykepleierforbund (2759)
  • Forskerforbundet (85)
  • Norsk Fysioterapeutforbund (277)
  • Det norske maskinistforbund (20)
  • Akademikerforbundet (317)
  • Norsk Ergoterapeutforbund (272)
  • Presteforeningen (1)
  • Bibliotekarforbundet (100), til sammen 12 920 medlemmer)

Først skal man ble enige innad om prioriteringene, så er det hensynet til de andre hovedsammenslutningene. Og, hva tenker motparten? Hva er viktigst for dem å få gjennom? Kan de gi oss noe vi vil ha, dersom vi gir noe annet tilbake? Hva er viktigst for oss? Alle organisasjonene har ulike medlemmer med ulike ønsker og krav.

– Lønn viktigst!

Skjefstad Andersen er likevel klar på hva som er det aller viktigste for Unio i årene fremover.

– Lønn! Det er utvilsomt det viktigste i årene som kommer.

– De siste hovedoppgjørene har hatt en lavlønnsprofil, men Oslo kommune må anerkjenne de rekrutteringsutfordringene vi har innenfor helse og utdanning. Da må det brukes lønnsmessige virkemidler for å få det på plass, sier Skjefstad Andersen.

Siste om lønnsoppgjøret