Lærerrommet valg-spesial: Arbeiderpartiet

Hvordan vil Arbeiderpartiet beholde og rekruttere lærere? Ap-leder Jonas Gahr Støre er gjest i Lærerrommet og diskuterer utdanningspolitikk med Utdanningsforbundets Steffen Handal.

Hør episode 76 av Lærerrommet direkte her:

Episode 76: Valg-spesial: Arbeiderpartiet

Du finner også Lærerrommet i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Hør Lærerrommets episode i Apple iTunes
SoundCloud: Hør Lærerrommets episode i SoundCloud
Acast: Hør Lærerrommets episode i Acast
Spotify: Hør Lærerrommets episode i Spotify

Statsministerkandidat Jonas Gahr Støre utrykker bekymring for lærer-situasjonen i skoler og barnehager:

– Utviklingen med mer ufaglærte folk i skole og barnehage er urovekkende. Vi må ha som ambisjon at vi får flere med kompetanse og kvalitet inn. For barnehagens del sier vi at minst halvparten av de som jobber der skal ha en barnehagelærerutdanning og vi skal ha flere fagarbeidere, og den tryggheten som ligger i det, lover Ap-lederen.

Støre sier videre at Arbeiderpartiet har kommet til at å sikre flere kvalifiserte lærere er en hovedoppgave.

– Når halvparten av timene i spesialundervisning gis av ufaglærte så er det et utrykk for at den utviklingen ikke er under kontroll. Stram kommuneøkonomi fører til at det blir skåret inn på ulike kanter slik at svaret er rekruttering av ufaglærte, mener Støre.

Denne samtalen ble først direktesendt, som en av flere valg-spesialer med partiledere fram mot stortingsvalget. Du kan også se hele samtalen i opptak i denne artikkelen.

Hør også valg-spesialen i Lærerrommet der SV-leder Audun Lysbakken er gjest.

Handal vil ha klare svar rundt kommuneøkonomien og styringen av kommunal sektor, og trekker fram diskusjonen rundt lærernormen i skolen og også bemanningsnorm og pedagognorm i barnehagen.

– Da dere satt i posisjon sist ble vi glade for at dere hadde beskrevet lærernormen i den nye regjeringserklæringen, men den ble ikke levert gjennom perioden, sier Handal til Støre.

– En del er bekymret nå for om dere vil stå bak lærernormen, og også følge opp normene for barnehagen - hvis dere kommer i posisjon. Kan vi få en slags garanti på dette, Jonas: «Ja, står dere ved den normen som nå er innført»? spør Utdanningsforbundets leder.

Støre svarer:

– Det gjør vi, vi har vært med på å stemme for den. Det kan jeg si helt klart. Vi skal også erkjenne at slike normer er viktige å vedta, men de kan være krevende å levere på fordi de skal konkurrere opp mot alle andre ting rundt en regjerings bord, sier Ap-lederen.

Her finner du alle Lærerrommets episoder, så langt.

denne nettsiden kan du også lese mer om podkasten Lærerrommet, og høre på alle episodene.