Samisk brosjyre

Utdanningsforbundet arbeider for å sikre at alle samiske elever i Norge får en opplæring med grunnlag i samisk språk, kultur, historie og samfunnsliv. Det er i tråd med Grunnloven og internasjonale avtaler.

Utdanningsforbundet skal ivareta rettighetene til samiske lærere på linje med alle andre medlemmer, men med en særlig innsats med hensyn til utdanning og etterutdanning for å ivareta de særskilte kulturoppgavene, og for å sikre rekruttering. Forbundet har et eget samisk utvalg som er rådgivende for sentralstyret i samiske utdanningsspørsmål.

Denne brosjyren, som er på norsk, nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk, gir informasjon om samiske utdanningsspørsmål og om Utdanningsforbundet.

Oahppolihttu bargá dan ovdii ahte buot sámi mánát ja oahppit Norggas ožžot oahpahusa mas sámegiella, kultuvra, historjá ja servodateallin leat vuođđun. Dát lea vuođđuduvvon Vuođđoláhkii ja riikkaidgaskasaš šiehtadusaide.

Sámi álbmogis galgá leat seamma buorre vejolašvuohta go muđui álbmogis, oažžut oahpahusa buot dásiin. Sámi ohppiid oahpahusa ulbmil lea joksat guovttegielalašvuođa nu ahte sii leat oadjebasat guovtti kultuvrras ja ahte sis lea gelbbolašvuohta doaibmat sihke sámi, norgga ja internášuvnnalaš servodagas.

Sámi mánát ja oahppit geat ásset sámi hálddašanguovllu olggobealde, dárbbašit erenoamáš beroštumi vai nákcejit doalahit gielaset ja identitehtaset.

Dát ulbmilat ollašuvvet dušše jos sámit ieža besset váikkuhit oahpahusa sisdollui ja organiseremii. Sámedikkis berre leat bajimus ovddasvástádus sámi oahpahussii.

Oahppolihttu galgá sámi oahpaheddjiid dárbbuid gokčat nugo buot eará miellahtuid dárbbuidge, muhto ferte erenoamážit deattuhit oahpuid ja lassioahpuid vai sámi kultuvra áimmahuššojuvvo, ja vai servodat ain oččošii ođđa oahpaheddjiid.

Oahppolihttu lea stuorámus fágasearvi pedagogalaš bargiid ja jođiheddjiid váste obba Norgga oahpahusvuogádagas. Oahppolihtus lea sierra lávdegoddi man áirasat bohtet buot golmma sámi giellaguovllus. Lávdegoddi neavvu guovddášstivrra sámi oahpahusgažaldagain. Lávdegotti namma lea Sámi ossodat / Samisk utvalg.

Åhpaduslihtto barggo le bærrájgæhttjat vaj divna sáme máná ja oahppe Vuonan oadtju åhpadusáv gånnå sámegiella, kultuvrra, histåvrrå ja sebrudahka le vuodon. Dát le Vuodolága ja rijkajgasskasasj sjiehtadusáj milta.

Sámeálmmuk galggá oadtjot sæmmi máhttelisvuodajt åhpadussaj gájkka dásijn gå ietjá álmmuk rijkan. Åhpadus galggá sáme oahppijda vaddet guovtegielakvuodav vaj sij dåbddi luohtádusáv goappátjij kultuvrajda ja vaj sij dåbddi máhtudagáv doajmmat sihke sáme, vuona ja rijkajgasskasasj sebrudagán.

Sáme máná ja oahppe gudi årru ålggolin sáme háldadimguovlo dárbahi sierra berustimev mij tjårggi bisodit sámegielav ja identitehtav.

Dá ulme dåssju ålliduvvi jus sáme ietja bessi vájkkudit åhpadusá sisanov ja dav hábbmit. Dan diehti bierri Sámedikken liehket alemus åvdåsvásstadus sáme åhpadussaj.

Åhpaduslihtto galggá sáme åhpadiddjij dárbojt gåbttjåt nav gåktu ietjá sebrulattjaj dárbojt, valla sierra ratjástimev åhpadussáj ja lasseåhpadussaj vaj da sierra kultuvrradahkamusá gåtseduvvi ja vaj rekrutterim tjårggiduvvá.

Åhpaduslihtto le stuorámus barggijsiebrre pedagogalasj barggijda ja jådediddjijda ålles Vuona åhpadussysteman. Lihton le sierra juogos ájrrasij dajs gålmå sáme giellasuorgijs. Dát juogos le rádediddjen guovdásjstivrraj sáme åhpadusgatjálvisáj hárráj.

Ööhpehtimmiesiebrie galka barkedh guktie Nöörjesne gaajhkh saemien maanah jïh learohkh ööhpehtimmiem åadtjoeh saemien gïelen, kultuvren, histovrijen jïh siebriedahken åajeste, jïh nimhtie guktie Nöörjen Maadth-laake jïh gaskelaanti mååhtedimmieh jiehtieh.

Gaajhkine daltesinie gelkieh saemieh goh jeatjebh seamma nuepieh ööhpehtimmiem åadtjodh. Ööhpehtimmien ulmie tjuara saemien learoehkidie guektiengïelenvoetem buektiehtidh guktie guektine kultuvrine boerehkelaakan meksieh jïh maahtoem åadtjodh dovne saemien, daaroen jïh gaskelaanti siebriedahkesne veasodh.

Saemien maanah jïh learohkh, mah saemien reeremedajven bæjngolen, dejtie joekoen dej rïektesidie treevedh olles saemien gïelem jïh saemienvoetem gaarvenh.

Dah ulmieh gujht tjirkesuvvieh jis saemieh jïjtjh ööhpehtimmien sisveginie jïh rååresjimmine meatan. Nimhtie dam saemien ööhpehtæmman byöroe Saemiedigkesne dïhte bijjemes dïedte.

Ööhpehtimmiesiebresne gelkieh saemien lohkehtæjjide seammalaakan goltelidh goh dejtie mubpide lïhtsegidie, lïjhke ööhpehtimmine jïh jåarhke-ööhpehtimmine vissjele barkedh dejtie sjïere kultuvrelaavenjasside tjirkedh jïh orre lohkehtæjjah buektedh.

Ööhpehtimmiesiebrien lea dan stööremes faagesiebrie pedagogihken almetjidie jïh åvtehkidie Nöörjen ööhpehtimmieleahtesne. Siebresne sjïere moenehtse gusnie saadthalmetjh gaajhkijste golme gielijste. Moenehtse jarngeståvroem saemien ööhpehtimmiegyhtjelassi bïjre raereste.

Utdanningsforbundet arbeider for å sikre alle samiske barn og elever i Norge en opplæring som har samisk språk, kultur, historie og samfunnsliv som grunnlag. Dette er i tråd med Grunnloven og internasjonale avtaler.

Den samiske befolkningen skal få like gode muligheter til utdanning på alle nivå, som den øvrige befolkningen.

Utdanningen må ha som mål å gi samiske elever en tospråklighet som gjør det mulig for dem å føle seg hjemme i to kulturer, og gi dem kompetanse til å fungere i det samiske, norske og det internasjonale samfunnet.

Samiske barn og elever som bor utenfor det samiske forvaltningsområdet, har krav på spesiell oppmerksomhet for å sikre at de beholder sitt samiske språk og identitet.

Disse målene kan bare sikres dersom samene selv har stor innflytelse på organisering og innhold i opplæringen. Sametinget bør derfor ha det overordnede ansvaret for samisk opplæring.

Samiske lærere skal få sine interesser ivaretatt av Utdanningsforbundet på linje med alle andre medlemmer, men med særegen innsats når det gjelder utdanning og etterutdanning for å ivareta de særskilte kulturoppgavene, og for å sikre rekruttering.

Utdanningsforbundet er den største fagforeningen for pedagogisk personale og ledere innen hele utdanningssystemet i Norge.

Forbundet har et eget utvalg med representanter for de tre samiske språkene. Dette utvalget er rådgivende for sentralstyret i samiske utdanningsspørsmål.