Skal forske på barnehagelærere med master

Hva betyr en mastergrad for barnehagelærere og barnehagen? Det skal et forskerteam finne ut ved hjelp av styrere landet rundt.

Hva gjør barnehagelærere med master i barnehagen? Er de styrere? Har de egne oppgaver? Egne stillingsbeskrivelser? Dette er sentrale spørsmål for forskerteamet fra OsloMet som nå sender ut en spørreundersøkelse til styrerne i alle landets barnehager.

– Vi lurer på hvilke oppgaver barnehagelærere med master har i barnehagen, og om deres kompetanse kan utnyttes bedre enn den gjør i dag, sier førstelektor ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet, Olav Kasin.

Sammen med kollegene professor Solveig Østrem og forsker Lars Gulbrandsen står han bak forskningsprosjektet som er støttet av Utdanningsforbundet.

Trenger mer kunnskap

I dag finnes det ingen totaloversikt over hvor mange med master som er tilsatt i barnehagene og hva slags stillinger de innehar. Regjeringen Solberg tok likevel til orde for å øke andelen barnehagelærere med mastergrad, i sin strategi Barnehage mot 2030. Kasin mener dette er en god ambisjon, men at vi trenger mer kunnskap om de barnehagelærerne som har mastergrad, og som allerede er tilsatt i barnehagene.

– Med et bedre kunnskapsgrunnlag, vil vi også kunne ha en bedre diskusjon om hvorvidt det trengs flere barnehagelærere med master, og hvordan denne kunnskapen kan brukes slik at den kommer barna til gode, sier førstelektoren.

Utdanningsforbundets nestleder, Hege Valås, mener at vi fremover vil se flere barnehagelærere med mastergrad i barnehagene, og at det er viktig at vi får en diskusjon om hvordan deres kompetanse kan brukes best mulig. Dette er også bakgrunnen for at Utdanningsforbundet har støttet forskningsprosjektet.

– Utdanning skal lønne seg

– Vi vet at det allerede finnes mange barnehagelærere der ute som har en mastergrad. Men hvor mange de er, hvilke stillinger de har eller hvordan kompetansen deres blir anerkjent og nyttiggjort av profesjonsfellesskapet, vet vi dessverre lite om. Vi trenger også mer kunnskap om hvilke lønns- og arbeidsvilkår de tilbys, sier Valås.

Hun mener det er viktig å få kartlagt disse forholdene, også for å kunne jobbe for at de to ekstra årene med utdanning, gir uttelling for de det gjelder.

– Utdanning skal lønne seg. I dag vet vi for lite om hvorvidt barnehagelærere med mastergrad blir anerkjent ved at barnehagen gjør seg nytte av deres kunnskap og ved at det synes på lønnsslippen, påpeker Valås.

Håper på høy svarprosent

Forskerne håper på en høy svarprosent i spørreundersøkelsen.

– Jo høyere svarprosent, jo sikrere resultater. Vi håper barnehagestyrerne tar seg tid til å svare på undersøkelsen. De har jo også en nøkkelrolle når det gjelder å bidra til at masterkompetansen brukes på en god måte, sier Kasin.

Forskerne tar sikte på å publisere resultatene før sommeren. De er også i gang med en kvalitativ undersøkelse om hvordan masterkompetansen brukes i praksis (BaMap). Her inngår også materiale fra Danmark, og resultatene herfra skal etter planen publiseres i løpet av 2023.

Sitert

Avbildet: Hege Valås