Hvem gidder å være rektor når store deler av staben består av ukvalifiserte "lærere"?

Torill Beitdokken, nestleder og lederrepresentant i Utdanningsforbundet Innlandet, har i et innlegg i aviser i Innlandet delt av erfaringene som skoleleder og utfordringene ved å få kvalifiserte lærere i alle stillinger.

Utdanningsforbundet har mange ledere som medlemmer. Ledere som har ansvaret for kvalitet i virksomheten sin. I de senere årene har søkerlistene til rektorstillinger blir stadig kortere, og kommunene må gjerne ty til både annengangs og tredjegangs utlysning for å få folk i disse stillingene.

- Rektorene våre melder om at arbeidsbyrden ofte er uoverkommelig stor og at de jobber langt mer enn årsverket skulle tilsi. Jeg mener at dette blant annet henger sammen med andelen ukvalifiserte i skolen, som krever mer oppfølging og mer veiledning. Det er klart at dette er mer arbeidskrevende for rektorene, sier hun.

Har du puls, har du ped

Hun har selv erfaring med å sitte på ansvaret for blant annet å få tak i vikarer.

- «Har du puls, har du ped» var et uttrykk vi dessverre måtte bruke ofte. Som leder måtte jeg et år selv gå inn og ta ansvar for norskopplæringen på 10. trinn fordi det ikke var noen flere kvalifiserte lærere å benytte. Vi fikk tak i folk som gjorde sitt beste som vikarer. Det skal de ha, men de var ikke lærere og de hadde ikke forutsetning for å gjennomføre målene etter læreplanene, sier hun.

Hun er blant de mange nå som reagerer kraftig på KS sin retorikk rundt hvem som kan være lærere.

- En lærer skal kunne faget sitt, i tillegg må læreren kunne pedagogikk og didaktikk. En lærer har ansvar for tilpasset opplæring og skal sørge for at alle har et godt psykososialt miljø. En lærer skal kunne navigere i læreplanene og planlegge undervisningen på en slik måte at progresjonen blir god. I tillegg skal man samarbeide med andre lærere og være med på å videreutvikle arbeidsplassen sammen med rektor. Og dette er bare deler av lærergjerningen. Det kan ikke en ukvalifisert lærer. Det er ikke mulig. Myndighetene har nå bestemt at en kvalifisert lærer bruker minst 5 år på å tilegne seg dette, sier hun.

Hun synes det er trist at rektorstillingene har blitt en uriaspost.

- Det er veldig synd, for det å være rektor burde være en av de mest interessante lederjobbene i offentlig sektor. Skoleledere er avhengig av gode lærere og lærere er avhengig av gode ledere. Mindrelønnsutviklingen må stoppes, slik at flere vil bli i yrket og flere vil ta på seg den viktige jobben som rektor i fremtiden, sier hun

Hele innlegget kan leses her (ekstern lenke)