Rektor i streik: – Det KS gjør er demotiverende

Pål Skretteberg har byttet ut rektorstolen med streikekontoret. – Streiken for meg handler om å ivareta kvaliteten i fremtidens skole.

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken

Skretteberg er inne i sitt tiende år som rektor på Søndre Modum ungdomsskole i Viken fylke. Det er første gang han er i streik, og han legger ikke skjul på at det er spesielt.

Samtidig er han tydelig på at streiken er viktig for ham som skoleleder:

– Som medlem av Utdanningsforbundet, og som leder, er det ikke problematisk å støtte en streik på det grunnlaget vi har nå, understreker Skretteberg.

Under streiken jobber han på streikekontoret og sitter i den lokale streikekomiteen. Han sitter som lederrepresentant i lokallagsstyret til vanlig.

Rekrutteringsvansker

Rektoren har en stor bekymring for både rekrutteringen til læreryrket, og for at lærerstudiene blir mindre populære.

– Jeg tror at det blant annet dreier seg om dårlig lønnsvekst. Dessuten går mange dessverre ut av yrket og blir rømmelærere. Det kan også dreie seg om lønn, sier rektoren.

– Jeg håper at KS nå så snart som mulig vil gå i dialog. Vi ønsker oss tilbake til skolen.

Det er varslet opptrapping av streiken. Omtrent 3500 medlemmer av Utdanningsforbundet er for tiden i streik, fra tirsdag tas nærmere 3000 nye lærere ut.

I hverdagen som skoleleder er rektor Skretteberg ikke ukjent med rekrutteringsvanskene. Han forteller om fellesutlysninger til lærerstillinger i Modum kommune.

– Søkerlista viser at det er krevende å få på plass kvalifiserte lærere i alle stillinger som blir utlyst. Det handler også om å få lærere med riktig fagkompetanse til skolene. Noen skoler står igjen med kandidater som er lærere, men som ikke har fagene skolene trenger, sier Skretteberg.

Rektoren oppfatter streiken som en viktig profesjonskamp. Og han har klare beskjeder til arbeidsgiveren KS:

– Når lærerne er lønnstapere for sjette år på rad så sier det sitt. Som leder synes jeg at det er viktig for profesjonen å markere ovenfor KS at de ikke verdsetter lærere. Det KS gjør er demotiverende. KS svekker yrkesstoltheten vår, og gjør at lærere ikke føler seg anerkjent, mener Skretteberg.

Bekymret for elevene

Ved hans egen skole er samtlige lærere tatt ut i den pågående streiken , pluss undervisningsinspektør og ham selv. Dermed får ikke noen av skolens elever noe undervisning så lenge streiken pågår. Rektoren forteller at tilbudet nå er annet elevrettet arbeid. Alle har en oppmøteplan der de skal møte på skolen to ganger i uka til sosiale aktiviteter med miljøterapeut og fagarbeidere. Foresatte er informert.

– Vår oppfordring er at elevene holder en normal hverdagsrytme og bruker nettressurser som er tilgjengelig. Forhåpentligvis kan de gjøre noe skolearbeid hjemmefra, med støtte fra foreldrene, sier rektoren.

Men en uro gnager i Skrettebergs rektorhjerte:

– Jeg er ambivalent i forhold til elevene. Jeg ser at streiken setter mange i en krevende situasjon og det er beklagelig.