Medlemstallet i Innlandet øker

Utdanningsforbundet Innlandet har fått 69 nye medlemmer siste 60 dager. Utdanningsforbundet Gjøvik har økt med 31 nye medlemmer i den samme perioden.

Jill Johansen, er leder for arbeidsgruppe medlemsvekst i Innlandet. Hun synes økningen er svært gledelig. Hun forteller at arbeid med å rekruttere og beholde medlemmer er en viktig oppgave som er satt i mer system de senere årene.

- Vi vet at vi øker i antall medlemmer i situasjoner hvor organisasjonen er i streik, men dette handler også om det gode arbeidet som gjøres ved å synliggjøre Utdanningsforbundets politikk, og viktigheten av å være mange og stå samlet for å kunne få gjennomslag for våre krav, sier Jill.

Hun roser lokallaget på Gjøvik for den jobben som er gjort forut for streiken og det arbeidet som gjøres nå i streiken.

- Mange av våre lokallag har arbeidet godt med medlemsverving. Vi har hatt ulike kampanjer og våre tillitsvalgte er flinke i dette arbeidet. Det er klart at arbeid med lønns- og arbeidsvilkår, og det arbeidet som lokallaget i Gjøvik nå gjør under streiken, viser mange viktigheten av å være organisert. Sammen er vi sterke er ikke bare en floskel, sier hun.

Aud Heiberg, lokallagsleder i Gjøvik og for tiden streikegeneral, er klar på at en streik også skaper samhold.

- Vi håper medlemsveksten speiler en fagforeningsboost blant lærere som er tatt ut i streik. Vi ser det er viktig å stå sammen, sier hun.

Også en økning blant barnehagelærere

Jill Johansen mener også at det er gledelig at andelen medlemmer i barnehagen øker.

-  16 nye lærere i barnehagen har meldt seg inn hos oss de siste 60 dagene. Vi ønsker dem hjertelig velkommen, sier hun.

Velkomstgave til nye medlemmer

Helt nye medlemmer får velkomstgave fra Utdanningsforbundet.

- Alle nye medlemmer får et brev hvor de kan velge seg en velkomstgave. Jeg oppfordrer alle nye medlemmer til å følge lenken og velge et av de fine miljøvennlige produktene, sier hun.