Barnehagepolitiske utfordringer

I dette faktaarket gir vi en oversikt over saker som er på den politiske agendaen innen barnehagefeltet.

Faktaark 2004:02. Barnehagepolitiske utfordringer (pdf)

Barne- og familiedepartementet (BFD) arbeider med oppfølging av forliket om barnehagepolitikken som ble inngått mellom partene på Stortinget i juni 2003. I dette arbeidet har BFD som mål å sikre og videreutvikle kvalitet og mangfold i barnehagesektoren. BFD har startet arbeidet med revidering av barnehageloven og Rammeplan for barnehagen. Den treårige kvalitetssatsingen «Den gode barnehagen» (2001–2003) skal oppsummeres i løpet av 2004. På bakgrunn av dette har departementet nedsatt en arbeidsgruppe.

Arbeidsgruppen skal drøfte og beskrive kjennetegn ved kvalitet i barnehage og vurdere behovet for nye reviderte virkemidler, i lys av endrede rammebetingelser (full behovsdekning, maksimalpris og rammefinansiering fra 1.1.2006). Arbeidsgruppen skal drøfte kvalitet i lys av målet om at alle barn, herunder barn med særskilte behov, skal ha tilbud om barnehageplass hvis foreldrene ønsker det. Videre skal gruppen drøfte hva som skal til for å gi barn gode utviklingsmuligheter og drøfte barnehagens lokale forankring av virksomheten.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.