Samhold over Mjøsa

Nesten 400 lærere dannet en lang streikelenke over Mjøsbrua tirsdag kveld. Utdanningsforbundet i Østre-Toten, Ringsaker og Gjøvik hadde tatt initiativ til markeringen.

Det gledet arrangørene at stemningen var god, og kampviljen var sterk. Oppmuntrende tuting fra bilene som kjørte forbi la heller ikke demper på stemningen.

- Det er lærerne i Gjøvik som nå står i frontlinja. Vi er her for å vise at vi står sammen med de streikende lærerne på Gjøvik, og sammen med lærere i hele landet. Vi er også her for å fremheve budskapet om at alle barn skal ha en kvalifisert lærer i alle timer, sier lokallagsleder i Østre- Toten, Linn Therese Myhrvold.

Sammen med lokallagsleder i Ringsaker, Øyvind Melgalvis, takket hun de fremmøtte på markeringen.

- Selv om vi ikke fyller brua helt, møter mange hundre lærere opp her for å vise KS at nok er nok. De må nå komme på banen og sørge for å komme lærerne i møte, sier hun.

Øyvind Melgalvis, lokallagsleder i Ringsaker, har fått med seg lærere i Ringsaker på markeringen.

- Nok en gang ble lærerne lønnstapere. Som yrkesgruppe må vi si fra at nok er nok. Erfarne lærere takker for seg. Det er økende bruk av ukvalifiserte vikarer og søkertallene til lærerutdanningene er historisk lave. Nok er nok, sier han.

Lærere fra fjern og nær hadde møtt opp på Mjøsbrua og lokallagsleder og streikegeneral i Gjøvik Aud Heiberg uttrykte at hun var svært takknemlig for støtten.

- Det er tøft å stå i streik over tid, og det varmer å vite at så mange stiller seg bak lærerne på Gjøvik. Vi fikk også mange smil og hilsninger fra bilister, så jeg opplever at støtten er stor, sier hun.

NRK Innlandet hadde innslag på markeringen på sin nyhetsending. Denne kan sees her (ekstern lenke).

Les også:

Fotografi av en gruppe lærere med streikeskjorter og plakater.

Stor oppslutning om streikemarkeringer

Landet rundt arrangerer Utdanningsforbundet store streikemarkeringer. Både på Mjøsbrua i Innlandet og i Sandvika i Bærum møtte flere hundre opp for å markere.

07.09.2022