Hvorfor i alle dager skal lærerne streike?

Dette spørsmålet stilte Jill Johansen, fylkesstyremedlem og kontaktperson UH, i et avisinnlegg i går. I innlegget forklarer hun bakgrunnen for streiken, og at denne er for å sikre denne og kommende generasjoner barn en kvalifisert lærer.

Jill Johansen er utdannet barnehagelærer og er medlem av fylkesstyret i Utdanningsforbundet Innlandet. Hun stiller seg 100% bak streiken som startet i Bergen før sommeren.

- Jeg er tillitsvalgt for medlemmene i Innlandet. Lærergruppene har hatt en miserabel lønnsutvikling i oppgjør på oppgjør og har tapt år etter år. Det er nok, og jeg har ingen problemer med å stille meg bak både kravene som er stilt og denne streiken. KS tar ikke sitt ansvar, og da er streiken dessverre uunngåelig, sier hun.

I innlegget trekker hun fram at det er mange lærere i Norge. Problemet er at de har valgt bort skoleverket og arbeider i andre yrker.

40.000 utdannede lærere jobber ikke i skolen. Det er altså skolen som har lærermangel, ikke Norge. En lærer tjener i snitt 71 kroner for hver 100 kroner en industriansatt med like lang utdanning tjener i snitt. Vi får ikke de mange lærerne tilbake, og heller ikke nye når tapet er så klart. Jeg kan ikke tro at det er dette skoleeierne ønsker.

I innlegget retter hun spørsmål til dagens foreldre, og spør om de vet om den som underviser barna har en lærerutdanning.

- Jeg synes det er et paradoks at vi godtar at barn undervises av personer uten lærerutdanning. Om barnet blir sykt vil ingen godta at det ikke er en kvalifisert lege som behandler barnet. Skal man på ferie vil man ha en kvalifisert flyger til å fly oss til destinasjonen. I skolen er det ikke så nøye. Jeg mener at barna våre fortjener bedre. De burde ha en lovfestet rett til kvalifisert lærer, sier Jill.

Hun mener det er viktig at samfunnet nå støtter opp om lærerstreiken og setter seg inn i grunnlaget for konflikten.

- Vi opplever at KS, ved Gangsø, forsøker å si at det nærmest ikke er noe grunnlag for denne streiken, og at de ikke forstår bakgrunn for konflikten. Det er foruroligende. Utdanningsforbundet Innlandet snakker med mange politikere, om alle forstår at bakgrunnen er lavere lønnsutvikling over mange år. KS burde lytte til de mange der ute som har forstått hvorfor et samlet lærerkorps har sagt at det er nok nå. Tallenes tale er klare. Det handler om å ta ansvar for at situasjonen ikke blir verre om noen år. Andelen unge som vil inn i læreryrkene er synkende. Vi må gjøre noe nå, sier hun.

Hele innlegget kan leses her:

Hvorfor i alle dager skal lærerne streike?

Det spørsmålet har flere stilt i det siste. «Tenker de ikke på elevene?»

Til det siste spørsmålet er svaret uten tvil ja! Det er jo årsaken til at lærerne streiker. Hvordan det? Svaret er enkelt. For sjette år på rad har lærere som er ansatt i kommuner og fylkeskommuner fått et tydelig dårligere lønnsoppgjør enn de andre ansatte.

Hva har så dette med elevene å gjøre? Av de som er ansatt for å undervise våre barn, mangler omtrent hver femte av dem lærerutdanning. Med andre ord sier arbeidsgiver KS at det ikke er så nøye hvem som underviser barna våre, og kan titulere seg som lærer.

Mange snakker om stor lærermangel i Norge. Det er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at det i dag er ca. 40.000 utdannete lærere som ikke jobber i skolen. Det er altså ikke lærermangel i Norge, men i skolen. Det er ulike årsaker til at lærere søker seg til andre yrker, men lønna er ofte utslagsgivende. Nyutdannede med 5 års utdanning føler de seiler akterut sammenliknet med andre yrkesgrupper de kan sammenlikne seg med. Et eksempel for å synliggjøre dette er at en lærer tjener i snitt 71 kr for hver 100 kr en industriansatt med like lang utdanning tjener i snitt. Vil vi ha det slik?

Barna våre fortjener en god utdanning gitt av kvalifiserte lærere. Det er stort fokus på høy kvalitet i utdanningen, og politikerne har store ambisjoner for skolen. Kvalitet koster, og da må lønna til lærerne opp! På den måten er det mulig at de lærerne som ikke jobber i skolen i dag finner veien tilbake til klasserommene.

Vet du om dem som underviser ditt barn har lærerutdanning? Jeg antar at en god del ikke vet. Godtar du at personen som behandler ditt barn om det blir sykt, ikke er utdannet lege? Jeg antar at svaret på det er et soleklart nei! Poenget er at barn fortjener å møte kvalifiserte profesjonsutøvere om det er på legekontoret eller i klasserommet.

Jeg håper at arbeidsgiver KS og politikerne våre etter hvert forstår alvoret og tar til fornuft. Lærerne har tapt i lønnsutviklingen sammenlignet med alle andre grupper hvert eneste år siden 2017. Politikerne må erkjenne at det mange steder er store utfordringer med rekruttering av kvalifiserte lærere, noe som går ut over barna. Lønnstrenden for lærerne må snu om barna våre skal få den gode utdanningen de fortjener, og som Norge trenger.

Streiken som pågår, står hele lærerprofesjonen samlet om. Forhåpentligvis vil alle som ønsker den beste skolen for barna også støtte lærerne. Det er en tydelig beskjed til politikerne, med sine store ambisjoner, om at hvis de mener alvor med å satse på elevene, så må de også satse på lærerne!

Jill Johansen
Fylkesstyremedlem